About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!
4

Semuanya milik Allah...

|

21 December 2008

Suatu ketika aku dalam perjalanan pulang bersama seorang sahabat dari menyaksikan perlawanan bola sepak liga sepanyol yang berkesudahan dengan pasukan yang aku minat mendapat kemenangan, aku sempat menyatakan kerisauan dan kegelisahan yang aku sedang alami dalam menempuh ujian peperiksaan awal semester yang bakal menyingkapkan tirainya tidak lama lagi. Namun dalam keadaan bersahaja dan selamba, beliau dengan kurang bergaya berkata ;

" Apa yang nak dirisaukan. Kalau kita benar-benar berusaha dan berazam mahu berjaya, tugas kita seterusnya adalah berdoa dan bertawakkal kepada Allah. Biarlah Allah menentukan dan menilai sejauh mana usaha kita itu. Allah Taala tidak pernah menzalimi hamba-hambanya, malah Allah Taala itu selalu bersama dengan hamba-hambanya. Tetapi kita layak untuk berasa risau dan resah, apabila kita tidak pulun berusaha dengan bersungguh-sungguh dan hanya mengharapkan pertolongan Allah semata-mata. Allah Taala tidak suka kepada hamba-hambanya yang suka berangan-angan tinggi, tetapi usahanya tidak pernah sama sekali kearah untuk merealisasikan impiannya itu ".

Tersentak aku mendengar bait-bait syarahan yang terkeluar dari mulut beliau. Mungkin kalau mengikut peratusan, 99.99% kena tepat ke atas batang hidungku yang tak berapa mancung ini. Kata-kata itu seolah-olah sengaja ditujukan terhadap diriku yang selama ini menghabiskan masa dengan perkara-perkara yang kurang berfaedah (bukan tidak) . Namun dalam keheningan malam yang sejuk yang amat tu, aku telan semua kata-kata beliau dan cuba menterjemahkannya dari sudut yang positif walaupun ianya cukup pahit dan kelat.

Memang apa yang diucapkan oleh beliau benar-benar membuatkan aku sejenak terfikir apakah aku telah berusaha bersungguh-sungguh untuk merealisasikan impian aku selama ini? Setiap orang mempunyai impian. Setiap orang mempunyai cita-cita. Ibu bapa aku juga mempunyai impian, cita-cita dan harapan terhadap diri aku. Kalau tidak, masakan mereka menghabiskan masa, tenaga dan harta untuk memastikan aku terus menyambung pelajaran hingga ke tahap aku berada ketika ini. Namun sejauh mana aku berusaha ke arah itu?

Seronok aku tengok sahabat-sahabat seperjuangan yang sudah berjaya mengecapi kejayaan dalam perjuangan mereka. Mungkin hadaf atau destinasi untuk mencapai cita-cita mereka yang hakiki di dalam hidup mereka itu masih berbaki dan masih jauh. Namun sekurang-kurangnya mereka telah berjaya mengharungi satu jenis cabaran daripada berbagai-bagai jenis dugaan dan ujian sebagai satu proses yang juga merupakan kunci dalam menentukan masa depan mereka. Mungkin segulung ijazah tidak membawa apa-apa makna bagi seorang penuntut ilmu yang sejati, namun ianya berbeza bila diterjemahkan dengan kehendak semasa. Di dalam mengharungi liku-liku cabaran di dunia, kita tidak boleh lari dari keadaan semasa yang terkadang menghimpit kehidupan kita. Apa-apa boleh jadi jika kita tidak bersedia sepenuhnya.

Kehendak semasa itu sentiasa berubah-ubah dari semasa ke semasa. Begitu juga dengan masalah pengiktirafan sijil yang menyaksikan sahabat-sahabat aku ada yang pulang dengan segulung ijazah namun semuanya ibarat sia-sia belaka gara-gara sikap pegawai JPA yang tidak mahu memberikan pengiktirafan terhadap sijil mereka itu. Aku juga berhadapan dengan situasi yang sama bila dimaklumkan tentang status pengiktirafan itu. Namun setelah mendengar kata-kata semangat dari orang tuaku yang mahu aku terus menyambung pengajianku, aku redha dengan apa yang berlaku. Mungkin sahaja ianya akan berubah pada masa hadapan. Hukum duniawi adalah ciptaan manusia semata. Ianya boleh berubah dari semasa ke semasa. Manusia terkadang tidak sedar terhadap perlakuan-perlakuan mereka yang menzaliminya manusia yang lain. Mereka akan sedar bila mereka merasainya dengan diri mereka sendiri.

Kejayaan dan kemenangan ada di tangan kita. Para sahabat zaman Rasulullah S.A.W tidak pernah diberitakan tentang kemenangan atau kekalahan sebelum turun bertempur di medan perang. Namun kerana yakin dan percaya kepada janji-janji Allah dan Rasulullah, mereka terus berperang dengan bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam memastikan Islam terus dijulang. Mereka juga tidak pernah tahu, apakah cita-cita mereka untuk mati shahid di jalan Allah akan menjadi kenyataan ataupun tidak.

Aku bukanlah seorang yang layak untuk memberikan nasihat atau kata-kata semangat, namun aku ingin mengingatkan kepada diri aku dan diri dan sahabat-sahabat bahawa kejayaan dan kemenangan yang kita telah perolehi atau bakal kita kecapi adalah bukan milik kita. Semua itu adalah pemberiaan dari Allah Taala kepada hamba-hambanya yang sering menangis meronta dan meminta belas kasihan dariNya. Apa yang kita ada pada hari dan saat ini, adalah merupakan pemberianNya kepada kita di dalam bentuk balasan ke atas apa yang kita lakukan.

Ucapan " semoga berjaya " aku lontarkan kepada setiap yang bergelar pejuang-pejuang ilmu yang akan merintangi dan mengharungi cabaran serta liku-liku dalam usaha menuntutnya. Semoga kita semua beroleh kejayaan dan mendapat keredhaan serta dilimpahi dengan rahmat Allah Taala di dalam setiap apa yang kita lakukan.

P/S:Ya Allah Ya Tuhanku...permudahkanlah segala urusanku...
0

Bagus...bagus...ini yang kita nak!!!

|

5 December 2008

FA (Football Association) semalam mengumumkan akan mengambil tindakan terhadap individu-individu yang terlibat dalam sorakan provokasi terhadap seorang pemain Muslim Middlesbrough, Ahmed Hossam Mido. Mido 25 tahun, berasal dari Republic Arab Mesir itu dikatakan menerima ejekan berbaur keagamaan ketika memanaskan badan untuk turun sebagai pemain gantian dalam perlawanan di antara Midllesbrough dan Newcastle United. Sumber mengatakan bahawa ini adalah kali kedua Mido menerima ejekan bersifat penghinaan agama yang diklasifikasikan sebagai "berbaur perkauman". Walau bagaimanapun, kejadian yang menimpa pemain ini pada tahun lepas tidak mendapat respon yang positif dari pihak FA.

Presiden Gerakan Anti-Racism yang sedang berusaha berkempen dengan membawa moto "Kick It Out" dilaporkan mahu pihak FA mengambil tindakan yang keras dengan segera selepas apa yang berlaku ke atas pemain tersebut. Sambil menyifatkan bahawa tindakan itu adalah tidak patut, FA dikatakan telah mengenal pasti individu-individu tersebut, dan berjanji akan mengambil tindakan yang tegas dan setimpal dalam usaha memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Mido dipetik sebagai berkata ;

" Saya meminta pihak FA mengambil tindakan serius dan tegas untuk menghentikan perbuatan sedemikian. Sorakan ejekan itu bukan ditujukan ke atas saya secara peribadi, tetapi ianya adalah terhadap Agama Islam ".

Setakat ini, Kelab Newcastle United dikatakan sedia untuk bekerjasama dalam membasmi perbuatan-perbuatan yang boleh menjatuhkan imej para pemain melalui apa jua sentimen, baik dari perkauman atau keagamaan atau yang sewaktu dengannya.

Walau apapun yang tersurat dan tersirat di dalam hal ini, sebagai Umat Islam, sudah semestinya kita mengalu-alukan tindakan-tindakan positif yang wajib diambil dalam memastikan agama kita terus dipelihara dan terpelihara. Tindakan ini juga seharusnya dicontohi oleh mana-mana organisasi di dunia ini dalam memastikan keamanan dan kesejahteraan terus wujud.



Tindakan Mido yang mungkin akan mengancam polulariti beliau di Eropah, haruslah dicontohi oleh setiap pemain Muslim yang lain. Dunia sukan hari ini, bola sepak khususnya, perlu menerima hakikat dan mengakui bahawasanya bilangan dan peranan yang dimainkan oleh pemain yang beragama Islam yang juga merupakan aset penting kepada kelab-kelab besar dunia adalah cukup besar. Mungkin dengan pengaruh yang dimiliki oleh mereka di dalam bidang sukan yang paling popular ini, dapat meyakinkan kepada dunia yang selama ini memandang negatif terhadap Islam, bahawa Islam adalah agama yang menitikberatkan keamanan dan kesejahteraan. Islam menolak segala jenis tindakan yang tidak berperikemanusiaan yang boleh menjatuhkan maruah sesuatu bangsa itu.

Sebagaimana penganut agama lain yang mahukan kebebasan untuk mengamalkan budaya dan amalan agama mereka, Umat Islam juga menuntut perkara yang serupa tanpa ada perbezaan dan batasan atau sekatan yang dikenakan terhadap mereka.

P/S: Sabda Nabi Muhammad S.A.W : " Kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Agama Islam ".
0

Kalah & Menang

|

6 November 2008

(Real Madrid tumbang di hadapan penonton sendiri kepada musuh tradisi, Juventus. Barack Obama menang dalam pilihanraya Presiden Amerika)

Bagi penyokong kelab-kelab bola sepak (eropah khususnya), pastinya hampa akan merasa terkilan, hampa dan "ketidakpuashatian" apabila pasukan yang hampa sokong menerima kekalahan. Apatah lagi pasukan hampa tersebut, kalah di tempat sendiri, setelah kalah di tempat lawan.Tambahan pula, beberapa jam sebelum perlawanan bermula, pihak pengurusan pasukan hampa, melalui lawan web rasmi atau tidak rasmi, menyatakan bahawa mereka akan berhempas-pulas menebus kekecewaan sekaligus mencapai kemenangan yang mereka dan hampa impikan.

Akhirnya...padan muka hampa. Fanatik sangat. Tak pasai-pasai hampa nak mendemtumkan daun pintu bilik hampa serta berketat muka seolah-olah kehidupan hampa pada hari itu tak bermakna (malang la kununnya). Secara faktanya, samada pasukan yang hampa sokong tu menang atau kalah, hampa secara lansung atau tidak lansung tidak akan mendapat apa-apa keuntungan baik di atas dunia yang fana ini mahupun di akhirat yang kekal abadi. Apa yang hampa lakukan tu sebenarnya, hanyalah semata-mata menggambarkan rasa "ketidakpuasan" hati hampa, yang mana selepas itu mengakibatkan hampa punya perasaan di balut dengan kekecewaan dan kehampaan. Apa la hampa ni, jadilah hamba Allah yang senantiasa mesyukuri nikmat yang diberi dengan percuma ni. Huhuhu...sekali lagi PADAN MUKA HAMPA!!!wekk!!!

Apa pun, semestinya aku nak ucapkan tahniah (sudah tentu bukan kepada kelab-kelab bola sepak yang berjaya layak ke pusingan seterusnya) kepada "The New President Of United States Of Amerika" Barack Obama. Beliau merupakan bangsa Afrika-Amerika berkulit hitam yang pertama dan merupakan yang ke-44 menjawat jawatan No1 di Amerika. Walaupun sebelum ini banyak spekulasi liar yang dilemparkan terhadapnya, Obama tetap meraih kemenangan yang cukup besar dalam sejarah pencalonan presiden Amerika. Ini menunjukkan bahawa rakyat negara itu benar-benar terdesak dan amat memerlukan kepada perubahan.

Dengan kemenangan ini, Obama bukan saja dilihat sebagai pemimpin negara itu, bahkan Obama juga merupakan seorang ketua kepada negara UNILATERAL. Ini bermakna, selepas ini Obama bakal memainkan peranan yang cukup besar dalam membawa perubahan kepada senario politik dunia. Beliau juga bertanggungjawab dalam memastikan satu perubahan yang perlu berlaku kepada dasar-dasar negara itu terutamanya dasar luar. Ini termasuk apa yang berlaku sewaktu pemerintahan Bush berkenaan dengan pencerobohan dan peperangan yang dicetuskan di serata dunia.

Sebagai umat Islam, sudah tentu kita mahukan satu perubahan yang bersifat adil dan saksama dalam memastikan agama Islam terpelihara. Sudah lama Islam sering dijadikan bahan cemuhan dan kritikan. Pelbagai jenis tuduhan dilemparkan terhadap Islam gara-gara sikap tidak bertanggungjawab pihak-pihak tertentu. Justeru dengan kemenangan Obama, semoga beliau lebih bersikap prihatin dan segera mencari jalan penyelesaian terhadap konflik global, khususnya yang berkaitan dengan keganasan dan pencerobohan serta peperangan yang mengakibatkan kebuluran dan kemiskinan seperti yang berlaku di Palestin, Afghanistan dan Iraq serta beberapa buah negara yang lain khususnya negara Islam. Obama juga diharapkan dapat mengkaji kedudukan pengaruh Israel yang dilihat sebagai punca utama pergolakan yang berlaku dan merupakan penyebab misi kedamaian dan kesejahteraan tidak dapat di laksanakan.

Sesungguhnya, kemenangan dan kekalahan itu adalah adat di atas dunia. Apa yang kita rancangkan semuanya akan ditentukan oleh Allah S.W.T. Kata pepatah, " Bola itu bulat, macam-macam boleh terjadi".

P/S:Arrghhh...tidak...tidak...tidak...
3

Anak-anak kita...

|

29 October 2008

(...anak-anak kitakah yang memikul beban kesilapan kita?, hingga dia tak kenal budaya canggung bangsa sendiri. Selamatkan anak kita, dari padang jerangkap samar, selamatkan anak kita, orde baru politikus usang...) ~ Anak-anak kita by M. Nasir

Anak-anak yang berjaya menjadi kebanggaan Ibu bapa (gambar sekadar hiasan sahaja semata-mata)

Arrghh...tension aku balik Kaherah hari itu. Bukan apa, sejak abang aku bawak balik buku Mastika, habis budak-budak yang baca buku tu jadikan rujukan untuk menempelak orang Kedah kununnya orang Kedah ni teruk, soSIAL yang tak terkawal, tadak akhlak dan bermacam-macam lagi tuduhan sumbang mereka. Jadi sebagai anak jati Kedah D.A, terpaksalah aku mempertahankan negeri kesayanganku dan semua rakyat jelata yang berada dalamnya.

Aku bukan tak setuju semua yang didedahkan dan dipaparkan. Cumanya mengapa 2,3 keluaran Mastika, negeri Kedah sahaja yang menjadi fokus utama? Bukankah dalam masalah keruntuhan moral yang melibatkan para remaja, sepatutnya mereka (media massa) lebih bersikap menyeluruh kerana masalah yang datang adalah dari seluruh pelusuk negara Malaysia? Atau apakah Mastika mempunyai agendanya tersendiri bila menjadikan negeri yang diperintah pembangkang sebagai fokus utama? Atau apakah aku yang terlalu bersifat ke"NEGERI"aan apabila bersungguh-sungguh mempertahankan negeri yang aku cintai dan sayangi. Argghh...aku tertekan...aku tidak sama sekali mahu dituduh sebagai seorang yang mempunyai semangat kenegeriaan yang melampau-lampau dan meluap-luap hingga tidak mampu menelan pahit walaupun ianya adalah kebenaran...tension...tension...tension. Apa yang aku mahukan adalah Keadilan, Keadilan, Keadilan (bukan Parti Keadilan, tapi tiru gaya percakapan hang jebat dalam filem P. Ramlee tu) dalam menyampaikan berita dan maklumat kepada segenap alam.

Memang tak dinafikan, sekarang media massa di Malaysia khususnya sedang berhadapan dengan masalah dalam menyampaikan berita yang benar. Mereka seolah-olah terpaksa atau sudah menjadi trend untuk menulis berita-berita yang memburukkan orang. Apa yang lebih dahsyat apabila berita bohong yang disampaikan itu diterima oleh rakyat dan dijadikan pula sebagai hujah untuk menempeleng dan menempelak pihak-pihak tertentu, seperti terjadi terhadap diriku sewaktu balik ke Kaherah. Nasib baik la aku berjaya menerangkan keadaan sebenar kepada mereka. Walaupun nampak dari mimik muka macam tak puas hati, namun mereka berdiam seribu bahasa...huhuhuhuhu...(jangan marah).

Berbalik kepada soal keruntuhan moral yang semakin menjadi-jadi di negara kesayangan kita, Malaysia. Anak-anak remaja sekarang lebih terpengaruh dengan gejala negatif yang dibawa oleh barat khusunya. Mereka seolah-olah hilang pedoman dan pegangan apabila dengan bersahaja dan penuh bergaya memberikan diri mereka untuk dipergunakan oleh syaitan durjana yang sudah tentunya semua ini adalah agenda dari musuh Islam dalam menghancurkan ummat Islam dari akar umbi.

Namun siapakah yang sepatutnya lebih bertanggungjawab dalam hal ini? Institusi keluarga menyalahkan kerajaan kerana gagal mengawal dan mewujudkan suasana yang positif dikalangan remaja. Kerajaan sebagai pemerintah negara, kata mereka, yang betanggungjawab menyediakan kemudahan dan ransangan supaya anak-anak remaja rosak dengan menganjurkan program-program yang tidak berfaedah dan tidak dapat membantu institusi keluarga lansung dalam memberikan asuhan dan didikan kepada mereka. Kerajaan pula dengan tegas menyeru seluruh institusi keluarga memainkan peranan yang lebih penting dalam didikan dan asuhan anak-anak mereka. Ini kerana kata mereka, anak-anak adalah cermin kepada didikan dan asuhan ibu-bapa mereka. Masakan pokok cermai yang ditanam, tetapi pokok belimbing buluh pula yang hidup (sebab kedua-dua pokok tu dulu ada sebelah rumah aku. Mungkin sebab orang tua aku suka makan masam-masam agaknya dulu).

Aku sebagai salah seorang dari jutaan rakyat yang berhak menyuarakan pandangan dalam hal ini (walaupun dalam perancangan lambat lagi nak kahwin) dan dari puluhan ribu dari rakyat Malaysia yang mempunyai blog untuk meng"UTARA"kan pandangan dan buah fikiran berpendapat bahawa institusi keluarga sepatutnya lebih bertanggungjawab dalam hal didikan dan asuhan anak-anak. Ini kerana, berdasarkan dari hadis Nabi Muhammad S.A.W yang mana baginda pernah bersabda yang bermaksud : "Setiap bayi yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah (suci bersih/Islam), maka ibu bapanyalah (yang berperanan) menjadikannya (samada) Yahudi, Nasrani atau Majusi ), dan banyak lagi hadis Nabi yang secara jelas menegaskan bahawa pendidikan dan asuhan adalah bermula dari institusi keluarga itu sendiri.

Tetapi secara peribadi aku tidak menolak satu kenyataan iaitu, kerajaan juga sepatutnya lebih bersikap membantu dan bekerjasama dengan institusi keluarga dalam membentuk dan mencorak anak-anak bangsa. Membantu dalam memperkasakan institusi keluarga bukan membantu untuk meruntuhkan institusi keluarga!!! Zaman sekarang anak-anak lebih terpengaruh dengan suasana keadaan diluar rumah. Suasana didalam rumah sekarang berbeza. Kalau dahulu suami di tempat kerja isteri sebagai suri rumah yang setia menanti dan menjaga anak-anak. Tetapi sekarang (tuntuan zaman agaknya), dengan keadaan keperluaan rumah yang terpaksa menyebabkan kedua-duanya berpisah dari anak-anak yang akhirnya menyebabkan si anak merasa bosan dengan situasi dalam rumah seterusnya lebih suka untuk berada di luar rumah. Di luar rumah pula, dunia mereka lebih luas dan kununnya tidak dikongkong oleh mana-mana pihak, nakkan kebebasan, dengan keadaan soSIAL yang tidak terkawal dan betapa mudahnya kemasukkan anasir-anasir jahat dari luar, dengan keadaan masyarakat yang lebih suka membuat hal sendiri (kununnya tidak mahu menjaga tepi kain orang sebab busuk) dan KERAJAAN atau PEMERINTAH yang sibuk hendak mengekalkan jawatan atau kerusi empuk masing-masing yang akhirnya mengakibatkan anak-anak bangsa lebih suka untuk mengikut jejak syaitan yang direjam.

Bila timbul satu gejala negatif yang sudahpun merebak entah sampai ke dalam mana, maka sibuklah institusi keluarga dan kerajaan bertekak yang seterusnya menimbulkan ketegangan yang membawa kepada bencana yang tidak dapat aku gambarkan kat sini (sebab tadak gambar nak capture). Keluarga menyalahkan kerajaan, kerajaan menyalah keluarga. Rakyat lebih suka berdiam seribu bahasa. Ahli-ahli potilik yang berpolitiKING sibuk hendak mempertahan kerusi masing-masing, dan yang paling bangang adalah sikap beberapa pihak yang sibuk ampu-mengampu kerajaan.

Dalam hal ini, sepatutnya pihak-pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung khususnya institusi yang beragama Islam perlulah mengamalkan tatacara hidup apa yang telah diajarkan oleh Islam. Islam adalah jalan penyelesaian. Dengan Islam kita mampu mencorakkan dan membentuk masyarakat yang harmoni dan sejahtera. Institusi keluarga perlu memperkasakan lagi kekeluargaan sesama mereka. Kita ada Al-quran dan Sunnah Nabi, mengapa kita tinggalkan kedua-dua di belakang kita? Kerajaan pula (yang tinggal nyawa-nyawa ikan), jikalau tidak bersikap adil dan saksama tunggulah bencana dari Allah s.w.t. Jikalau ibu bapa merupakan ketua kepada anak-anak mereka yang bakal dipertanggungjawabkan dihadapan Allah s.w.t satu hari nanti, maka kerajaan pula adalah ketua kepada masyarakat yang sudah tentunya akan diperhadapkan di hadapan Allah s.w.t satu hari nanti. Jika apa yang anda jalankan hari ini adalah benar dan berasaskan kepada apa yang disuruh oleh Allah, maka bergembiralah pada hari itu nanti. Tetapi jika sebaliknya.....TUNGGU LA, TAKDAN BERAPA HARI LAGI....

P/S: Bekerjasama dalam kebajikan, bukan dalam kemaksiatan.
0

Eid Mubarak 1429h...

|

3 October 2008

Dataran Hayyu Asyir



Abg. Fathi, Arm, Aku, Labib, Aleef, Dek Are...



Makan satay...woha!!!

Baru balik dari Parlimen, angkat sumpah

Fauzi & Aku

P/S: Buang yang keruh, ambil yang jernih sudah laa...Kullu a'mm waantum taiyyibun...
0

Jodoh...

|

24 September 2008

( Jodoh ni tak mai bergolek masuk ikut depan pintu rumah kita atau terbang ikut tingkap. Kita kena ada usaha dalam bab-bab ni. Tapi, dalam kita berusaha, biarla saluran kita itu betoi-betoi sah, tak langkah batasan-batasan yang ditetapkan oleh agama. )

Aku pun tak perasan sebenarnya, sejak akhir² nih banyak member² yang kata mengingatkan aku, yang aku nih bila berchatting dengan depa selalu akan ungkit hal² berkaitan dengan jodoh dan perkahwinan. Paling lekeh ucapan muqaddimah aku bila berchating dengan depa, " Ang bila nak kawin?". Iskh...aku pun sebenarnya tak berniat apa² pun. Cuma saja nak tau tentang perkembangan dan perancangan depa untuk masa depan. Manala tau kot-kot aku buleh amik pengajaran atau serba-sedikit pengalaman dari depa untuk aku terapkan dalam kehidupan aku.

Tapi, sejak kesempatan yang aku dapat berchatting ngan member aku sorang nih, memang membuatkan aku banyak terfikir hal ni. Bukan masalah bila nak kawin? Tapi masalah mencari pasangan dan jodoh. Ya la...sapa tak mau kawin, rugi mampuih la sapa tak mau kawin. Kawin tu kan sunnah, dan kalau ikut naluri manusia pun, kawin ni macam pelengkap kejadian seorang insan yang bernama manusia. Tapi apakah bakal pasangan kita tu benar-benar menepati ciri-ciri wanita idaman kita? Kalau nak ikutkan, memanglah tadak orang yang sempurna atas muka bumi ni. Tapi sekurang-kurangnya kita memerlukan yang terbaik diantara yang terbaik.

Sekarang ni, kalau ikut kejadiaan yang benar-benar berlaku atas muka bumi ni, khususnya tanahairku yang tercinta, macam² cerita yang kita dengar. Cumanya dalam isu ini, aku suka nak rujuk berkenaan dengan masalah ibu tunggal. Ibu yang beranak tadak bapa. Pendek kata perlakuaan zina yang semakin menjadi-jadi di negara kita. Ini la yang menjadi punca ketakutan bila nak kawin. Macam-macam cerita dah aku dengar. Yang berkahwin tak dan apa-apa dah bercerai gara-gara kerana terkantoi cerita lama-lama dulu khusunya si isteri . Ya la, sapa tak mau hat fresh. Semua bila tanya, semua nak hat fresh hat segar bugar. Tapi dalam dunia sekarang macam-macam buleh jadi, bak kata pepatah macam-macam ada. Tapi sebagai seorang insan yang banyak membuat kesalahan kita patutnya merenung ayat Allah taala yang berbunyi " (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik." -Annur 26-. Sendiri mau fikir laa.

Dalam masalah mencari jodoh atau pasangan hidup kita, Nabi kita awai-awai lagi letak kaedah yang perlu kita jadikan panduan semasa nak memilih. 4 perkara yang Nabi tekankan kecantikannya, keturunannya, hartanya, keimanannya. Nabi tambah pula menyuruh kita memilih dari hal agamanya, supaya kita beruntung kelak. Memetik kata² Umar al Khattab kat isterinya,"...aku mencintaimu kerana agama yang ada pada dirimu,jika kau hilangkan agamamu, maka hilanglah cintaku padamu..". Tu la dia serba sedikit ciri-ciri wanita yang perlu kita jadikan panduan.

Tapi masalah dia macam mana kita nak setting semua tu? Cuba tengok ataih balik, yang aku buat dalam kurungan tue...tu la sebenarnya yang menjadi punca aku jadi tak tentu hala pagi ni. Lalu aku membuat keputusan untuk mengisi masa dengan menulis dalam blog. Macam² cara yang kita buleh detect member² guna dan pakai dalam memilih pasangan hidup depa. Ber"chatting", Ber"sembang pakai henset" & Ber"sms"(biar habis duit beli kredit pun takpa,walaupun duit tu duit mak bapak depa), Ber"jalan-jalan"(padahai haram tadak ikatan apa pun), Ber"bicara" la kununya nak rancang masa depan. Semua nih style yang agama tak berapa berkenan. Lalu bagaimana nak buat cara yang agama kita berkenan? La ni bukan macam dulu-kala, la ni macam-macam dok ada, hat tua kata muda, hat janda kata dara, hat laki kata pompuan pun ada.

Berbalik kita pada kesempatan berchating ngan member aku sorang ni. Aku cuba mengungkitkan masalah yang sama. Seperti biasa, soalan aku paling lekeh " Bila ang nak kawin". Dia kata " as soon as posibble". Dia tambah kat aku, sekarang nih tak berapa nak posibble sebab ada beberapa perkata yang dia perlu selesaikan. Aku cuba menduga masalah dia tue. Tapi dia tak mau bagitau. Member aku sorang ni memang baguih sungguh, dari dulu lagi sejak mula aku kenai dia, dia memang A, ngaji pun pandai, lepaih tu dalam hal-hal agama dia tak kurang hebatnya. Dia secara tegas menolak sebarang hubungan yang tidak bepaksikan kepada hukum-hakam Al-quran walaupun dia hidup dalam komuniti yang diserang dengan masalah hubungan bercelaru ni.

Satu pendapat atau pun langkah yang aku dapat waktu aku sembang ngan dia, dan ianya merupakan cetusan pandangan daripada dia ketika kami sembang bab memilih pasangan atau jodoh hidup, adalah dengan " memberikan kepercayaan untuk "orang lain" memilih untuk kita ". Menterjemah tak sama macam mentafsir. Mentafsir hanya boleh dilakukan oleh orang² yang betoi² ahli atau specialist (pengkhususan) saja. Cumanya dalam kita mentafsir, kita perlukan saluran-saluran perdana yang tidak terbabas dari batasan agama kita. Terpulanglah pada kehendak masing² yang nak menterjemahkan makna "orang lain" dalam bab ini. Kalau ikut aku, aku lebih suka " orang lain" itu adalah ibu bapa aku sendiri. Bukan sebab mereka ini mempunyai pertalian darah dengan aku saja, tapi memang selama ni depa 2 ja yang aku betoi-betoi boleh percaya disamping ada lagi beberapa individu lain termasuk ustaz-ustaz dan kawan-kawan aku yang lain. Pernah baca Novel Ayat-Ayat Cinta? Ha...macam tu la lebih kurang, Fahri tu dia menyerahkan urusan memilih jodoh bulat-bulat pada Sheikh dia yang memang dia percayai. Nasib dia dapat hat cun, lagi lawa. Maklumlah orang Turki nuuu, hidung semua mancung-mancung. Tapi itu semua bukan persoalan dia. Persoalan dia sejauh mana kita boleh menaruh kepercayaan kepada orang yang bertanggungjawab nak memilih pasangan hidup kita? Jawapan bagi persoalan tu, ada kat kita saja. Kita saja yang berhak tentukan.

Aku cerita ni bukan ada niat apa-apa pun, cumanya bila tengok balik cara dan langkah yang dipakai oleh sesetengah member aku dalam memilih pasangan depa agak terpesong dari acuan Islam. Islam bukan mai nak bagi kita hidup dalam susah, Islam mai nak bagi kita hidup bahagia. Bila Islam kata tak buleh, bukan tak buleh saja, ada benda yang Islam tak mau timpa kena kita, yang boleh membinasakan kita kelak. Sampai setakat tu saja dulu untuk bab-bab yang berbentuk " perancangan masa depan ". Aku pun sebenarnya tak biasa dalam bab-bab ni. Pendek kata masih baru lagi. Tadak pengalaman. Tapi aku suka nak dengar apa-apa komen dari hangpa yang singgah kat blog aku ni untuk kita berkongsi sama-sama dalam membina ummat yang diredhai dan dirahmati dan bukan dimurkai oleh Allah S.W.T. Sama-sama la kita berusaha kearah merealisasikan impian itu. Nabi berpesan " Sesiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubah dengan tangannya, sekiranya dia tidak mampu, hendaklah dengan lidahnya, dan sesiapa yang tidak mampu maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman."(H.R Bukhari&Muslim).

P/S: Kita suruh orang lain perbetoi, dalam masa yang sama kita pun kena perbetoi, baru la pakai-pakat betoi.
0

Kerajaan tarik balik sekatan ke atas blog

|

11 September 2008

PUTRAJAYA 11 Sept. - Kerajaan tidak lagi mengenakan sekatan terhadap mana-mana laman web atau blog di negara ini.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, keputusan itu dicapai pada mesyuarat kabinet semalam.

“Arahan sekatan yang dikenakan terhadap mana-mana laman web atau blog sebelum ini, termasuk portal berita 'Malaysia Today' ditarik balik berkuat kuasa serta-merta,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. - Utusan

P/S: Abdul Wahab:" demokrasi apa?" Abdul Wahib:"demokrasi terpimpin".
Abdul Wahab: "terpimpin kepala hotak kau".
0

Pijat & Puasa

|
Usai solat zuhur tadi, aku terus melaksanakan aktiviti aku telah rancang sejak awal ramadhan hari itu. Ya, menghapuskan pijat yang telah sekian lama meng"hujum" beberapa batang tubuh member-member aku yang membaringkan diri mereka diatas katil aku. Sebenarnya sudah sekian lama pijat itu menapak dan sekaligus menetap di celahan kayu-kayan katil aku. Namun mungkin kerana kulit aku yang tidak begitu sensitif dalam menerima serangan mereka, aku tabah menerima sahaja kehadiran mereka selagi mana mereka boleh bertoleransi dengan tidak menggigit kulit aku yang agak tebal ini. Keadaan berubah bila beberapa orang member mengadu sakit dan gatal-gatal apabila mereka baring diatas katil aku :

Member : " Amin, hapuskan pijat dengan segera, kalau tidak tadak sapa nak mai tidoq atas katil hang nih ".

Aku : " Baiklah...nanti aku buat operasi kecil-kecilan menghapuskan mereka ".(dalam hati aku) : " padan muka, sapa suruh tidoq ataih katil aku, katil umah hangpa ada, huhuhu "

Mungkin ada benarnya kenyataan yang pernah diungkapkan oleh seorang member yang tinggal di tingkat bawah rumah aku ; " Pijat will never dare to bites you as long as you never dare to abuse or insult it. Just let it be on its own way ".

" Keadaan telur-telur pijat setelah disembur dengan racun penghapus serangga ".

Operasi penghapusan serangga itu aku buat tak sampai 20 minit sambil diiringi musik yang dimainkan melalui internet oleh sebuah stesen radio yang agak tidak terkenal, Hot Fm . Dj yang aku tidak kenal itu, memutarkan lagu yang agak sentimental mungkin kerana dia ada penyakit mental sambil membaca beberapa permintaan pendengar yang meminta lagu pujaan hati mereka diputarkan ;

Dj : " Ya, selepas ini kita akan tunaikan permintaan dari seorang jejaka yang berasa diri dia macho, Amy ( bukan nama sebenar ). Amy dari johor meminta untuk diputarkan lagu raya dengan ucapan Selamat Menyambut Lebaran yang bakal menjelma.

Aku : " Apo kono dengan Amy tu, baru ja berpuasa dah nak lagu raya...yang DJ ni pun satu hal, yang pegi layan permintaan budak tu pasaipa? Apa nak jadi la dengan masyarakat tanahiar aku ni, kurang didikan dan asuhan agama la tu ".

Sambil melayan telatah Dj dengan ucapan-ucapan yang disampaikan, aku sempat membelek sebuah buku yang dihadiahkan oleh Ibu aku ketika aku mula-mula hendak bertolak ke Mesir. Akhlak Seorang Muslim, begitulah tajuk buku yang dikarang oleh seorang ulama terkenal Sheikh Muhammad Al-Ghazali.

Aku tertarik dengan penulisan beliau pada bab yang pertama iaitu Rukun Islam Dalam Pembinaan Akhlak. Ini adalah diantara perenggan yang menarik perhatian aku untuk dikongsi bersama dengan hangpa yang singgah kat blog aku ni ;

" Begitu juga Islam mengajarkan ibadah puasa, bukan hanya sekadar menahan diri dari makan dan minum dalam waktu yang terbatas, tetapi lebih dari itu merupakan latihan menahan diri dari keinginan melakukan perbuatan keji yang dilarang. Adapun hal-hal yang merosak puasa antara lain, sabda Nabi s.a.w yang bermaksud :

Abu Hurairah r.a berkata: Bersabda Nabi s.a.w ; " Siapa yang tidak suka meninggalkan kata-kata dusta dan perbuatan yang palsu, maka Allah S.W.T tidak memerlukan daripadanya, puasa meninggalkan makan dan minumnya ". (H.R Bukhari ).

Sabda Nabi s.a.w lagi yang bermaksud ; " Bukanlah puasa itu hanya dari makan dan minum sahaja, tetapi bahawasanya puasa itu menahan diri dari perkataan-perkataan dan perbuatan yang keji. Kalau ada seorang datang padamu memarahi dan mengatakan engkau bodoh ( dan sebagainya ), katakanlah " aku sedang berpuasa "". ( H.R Ibnu Khuzaimah)

Allah S.W.T tidak menetapkan suatu perintah kepada manusia, sekiranya perintah itu tidak mengandungi kemanfaatan. Perintah Allah S.W.T yang wajib kita laksanakan banyak macamnya, akan tetapi dalam kesempatan kali ini sengaja akan kami huraikan satu sahaja di antara perintah-perintah yakni perintah puasa. Kita yakin bahawa ibadah puasa pasti mengandungi manfaat bagi manusia, juga kita menyedari bahawa manfaat puasa akan dapat dilihat dari segi kesihatan mahupun dalam membentuk peribadi. Tegasnya dari segi manapun ibadah puasa mampu memberikan kemanfaatan yang nyata ".

Perenggan yang menarik, " Akan tetapi wajibnya perintah puasa itu bukanlah semata-mata disebabkan adanya kemanfaatan-kemanfaatan itu, lebih dari itu ialah sebab Allah S.W.T menghendaki kita semua menjadi orang-orang yang bertaqwa. Atas dasar kemanfaatan-kemanfaatan yang tumbuh dari pelaksanaan ibadah puasa itulah seseorang dapat meningkat pengabdian dan ketaatannya beribadah kepada Allah, sehingga menjadilah ia seorang yang berperibadi Muttaqin ".

Jadinya kita sebagai muslim yang mahu berperibadikan keperibadian Muttaqin seharusnya faham akan makna sebenar berpuasa. Puasa boleh dijadikan sebuah pusat pertarbiahan yang terbaik dan berkesan untuk kita dan ahli keluarga kita.

Cukup untuk sekadar itu sahaja pada petang yang agak mendung nih kalau ikut kata member sebilik aku kelmarin. Walaupun ketika member aku tu mengucapkan perkataan sedemikian rupa, pintu bilik sebenarnya ditutup untuk melindungi cahaya dari terbias masuk ke dalam bilik sekaligus menggangu tidurnya yang nyenyak, aku layan saja sambil memberi respon terhadap kenyataannya yang dibuat ketika mamai, " Hermm...mendung la, tapi dalam bilik ni sahaja, kalau luar tue panas membakar ".

P/S: Bunuh pijat tak kurang pahala posa kot nooo...
0

التبشير والتيسير

|

10 September 2008

قال رسول الله صلى الله علبه وسلم : بشروا ولا تنفروا ، ويسروا ولا تعسروا

Salah satu wasiat yang Rasulullah selalu pesan kat para sahabat sewaktu mengutuskan mereka didalam beberapa perkara seperti berdakwah adalah menyeru dengan membawa kepada mereka berita yang gembira, bukan dengan cara menjauhkan dan mengasingkan mereka dan memudahkan mereka didalam sesuatu perkara tidak dengan menyusahkan mereka terhadap sesuatu tuntutan.


Pada mulanya aku juga kurang faham bagaimana yang dimaksudkan dengan " التبشير "dan " التيسير ". Selepas membaca beberapa artikel, apa yang aku dapat rumuskan, ianya adalah salah satu kaedah yang perlu diterapkan dan dibawa ketika berdakwah supaya memberi kesan yang sangat mendalam.

Ada juga beberapa tulisan yang secara tegas menolak pendapat ulama masa kini dengan alasan mereka ini memudah-mudahkan meringan-ringan agama Islam, khususnya yang berkaitan dengan hukum-hakam yang furuq. Umpamanya hukum mendengar alunan musik. Mereka menempelak beberapa ulama-ulama terkemuka yang menghalalkannnya. Mereka menuduh bahawa ulama-ulama tersebut mempunyai kepentingan sendiri dan demi survival kerjaya dan pengaruh masyarakat sekeliling mereka sanggup menghalalkan apa yang diharamkan dan mengharamkan apa yang dihalalkan.

Puak-puak berikut adalah golongan yang seringkali mengungkit permasalahan kecil dan menjadikan ianya satu isu yang besar selain melahirkan rasa tidak berpuas hati hanya kerana tidak mengikut telunjuk mereka. Bagi aku, ulama-ulama demikian bukanlah bertindak mengikut hawa nafsu mereka semata-mata apatah lagi untuk kepentingan duniawi, tetapi semua perkara itu dibuat dengan ilmu pengetahun yang mereka miliki.

Agama kita terbina diatas kesenangan dan kelapangan serta mengangkat kepayahan. Allah Taa'la tidak menjadikan keatas kita pada agama kita kepayahan dan kesusahan. Kita dijadikan oleh Allah sebagai insan yang lemah. Sesungguhnya Allah Taa'la mahu melapangkan dan memudahkan kita kerana kelemahan dan ketidakupayaan kita.

قال تعالى : " يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر" وقال أيضا : " يريد الله أن يخفف عنكم وخلق الانسان ضعيفا

Berikutan kerosakan dan kemusnahan yang terjadi pada zaman ini, manhaj " التبشير " dan " التيسير " lebih perlu dipraktikkan berbanding dengan zaman-zaman sebelumnya. Dan diantara kaedah-kaedah syara' yang mashyur :

المشقة تجلب التيسير . وإذا ضاق الأمر اتسع ، والضرورات تبيح المحذورات

dan keperluan kepada semua ini telah sampai ke tahap dharurat, yang kalau tidak dipraktikkan akan membawa kepada bencana yang lebih besar.

Apa yang aku cuba nak bagitau kat sini, adalah peringatan terhadap para-para pendakwah supaya kita selalu berfikiran sederhana dan tidak terlalu melampau dalam sesuatu perkara. Agama kita ini adalah agama yang membawa kepada kesejahteraan dan keamanan. Bukan kita tunduk atau patuh pada kehendak zaman, tetapi Islam itu sendiri memang relevan pada setiap tempat dan masa hingga ke hari kiamat.

Kalau ada salah dan silap dalam penulisan aku, tolong tegur dan aku minta maaf diatas kecetekan Ilmu yang aku miliki ini. Hanya sekadar nak berkongsi pendapat.

P/S: Islam itu tinggi, tidak ada yang boleh menandinginya.
1

Ramadhan...

|

7 September 2008

Alhamdulillah...Ramadhan yang sudah berusia 6 hari ini aku tempuhi dengan penuh rasa bersyukur. Selain dapat menyempurnakannya dalam keadaan yang lapang, Alhamdulillah... ujian dan dugaan yang menimpa tidak mengganggu-gugat ibadat puasa aku. Pahala puasa adalah yang paling special sekali dalam banyak-banyak pahala ibadat. Ini kerana Allah menegaskan dalam sebuah hadis khudsi bahawa berpuasa adalah kepadaNya, dan hanyasanya Dialah sahaja yang layak untuk membalasnya.

Bulan yang penuh dengan rahmat dan keberkatan ini, kalau tidak diisi dengan perkara-perkara yang bermanfaat adalah amat rugi. Tak payah la aku ceritakan kelebihan bulan ramadhan. Semua kita sudah sedia maklum tentang perkara itu. Kepada yang belum, rajin-rajin la menjenguk masjid dan mentelaah kitab-kitab agama. Pun begitu, aku sendiri kecewa dengan sikap aku yang suka bertangguh untuk melaksanakan aktiviti yang telah aku rancangkan sebagai pengisian dalam bulan ramadhan. Sudah tentu ianya bukan kerana sibuk urusan pengajian, tetapi kerana malas dan rasa tidak bersemangat untuk melakukannya. Sebelah siang, hampir separuh masa aku habiskan dengan lena. Walaupun ada setengah kawan-kawan yang berkata "Ala...dari keluar tak tentu arah siang hari musim panas pulak tue, baik tidur kat dalam bilik, mata kita sudah tentu terpelihara",tetapi sebenarnya, masih banyak lagi perkara-perkara bermanfaat yang boleh dilakukan. Lain orang lain persepsinya. Aku sendiri sebenarnya lebih gemar dengan persepsi itu.Huhuhu....

Herm...hanya tinggal lebih kurang 9 hari lagi sebelum impian Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kerajaan baru tercapai. Walaupun cakap-cakap mengenai beberapa orang MP BN akan melompat parti dalam masa terdekat ini, namun semua itu masih lagi menjadi tanda tanya, dan lebih merunsingkan lagi, setakat ini masih tidak ada sumber yang kukuh dan benar-benar konkrit bahawa semua ini akan berlaku, hattakan beberapa orang kanan dalam pakatan rakyat sendiri mengambil sikap tunggu dan lihat. Aku sendiri sebenarnya berharap bahawa semua ini akan benar-benar menjadi realiti. Aku percaya sebahagian besar rakyat malaysia menantikan perubahan yang bakal merubah corak pentadbiran negara sekaligus membawa harapan baru kepada mereka dalam membentuk sebuah negara yang adil, aman dan bersih. Sudah tentunya semua itu hanya akan dicapai dengan mendasarkan Islam sebagai tunjang perlembagaan negara. Apa pun, pentadbiran perlu dikuasi sebagai satu kunci utama untuk merealisasikan impian sebahagian besar rakyat malaysia ini.

Walau apapun yang akan berlaku, umat islam diingatkan jangan terlalu ghairah dalam melakukan sesuatu perkara. Semuanya masih belum pasti. Kita di dalam bulan yang penuh barakah. Jadi kita sepatutnya lebih menumpukan terhadap amal ibadat kita dalam memastikan kita tergolong di dalam golongan orang-orang yang benar-benar mencapai kejayaan.

tanta,7/9/08,2.21a.m...
0

Tahniah, Mabruk Skuad Kenari...

|

23 August 2008



Tahniah,
Kerana berjaya menjuarai Piala Malaysia.

Tahniah,
Kerana berjaya mengekalkan ketiga-tiga piala utama untuk 2 musim berturut-turut.

Tahniah,
Kepada semua pemain import Skuad Kenari yang telah banyak memberikan sumbangan dalam memastikan Kedah terus berada di puncak.

Tahniah,
Kepada jurulatih Kedah yang berjaya membawa nafas baru dalam Skuad Kenari yang terumbang-ambing suatu ketika dahulu.

Tahniah,
Kepada barisan-barisan pegawai dan jurulatih diatas jasa dan bakti yang telah dicurahkan.

Alfu Mabruk,
Kepada semua penyokong-penyokong yang tidak pernah jemu memberikan sokongan kepada Skuad Hijau Kuning. Sokongan anda semua amatlah bermakna dan banyak membantu dalam memastikan kebangkitan Skuad Kenari.


P/S: Tahniah...Tahniah...Tahniah...
0

Masam Manis...

|

18 August 2008

Yang Masamnya...
  • Lee Chong Wei, pemain perseorangan badminton negara kecundang dengan begitu mudah di tangan pemain nombor satu dunia. Kekalahan ini berpunca dari rasa gemuruh dan gugup yang membuatkan dia tidak dapat memberikan perhatian sepenuhnya terhadap permainan. Dia secara terbuka mengaku bahawa ini merupakan kekalahannya yang paling mudah di tangan Lin Dan. Tetapi pujian tetap diberikan kepada Lee Chong Wei kerana berjaya mengharumkan nama malaysia walaupun sekadar ditempat kedua. Lin Dan mempunyai banyak kelebihan selain bermain di hadapan penyokong sendiri, dia juga bermain di atas tanah tempat kelahirannya. Tahniah Chong Wei !!!....
  • Real Madrid, pasukan kesayangan aku, tumpas dengan Valencia dalam perlawanan Spanish Super Cup. Bermain tanpa kelibat Snijder dan beberapa pemain utama, permainan Real nampak sedikit tidak teratur. Pun begitu, mereka berjaya mendahului tuan rumah, selepas Nistelrooy berjaya menjaringkan gol. Masalah yang sama dihadapi oleh Chong Wei bermain di tempat lawan, apabila Real terpaksa bertungkus-lumus menahan serangan bertubi-tubi dari tuan rumah. Perlawanan menjadi semakin sengit apabila kedua-dua pasukan terikat 2-2. Tetapi kelebihan bermain ditempat sendiri tidak disia-siakan oleh Valencia apabila berjaya menjaringkan gol kemengangan sebagai bekalan untuk dibawa ke Santiago Bernabeu minggu depan.
Yang Manisnya...
  • Satu lagi kelab kesayangan aku, Skuad Kenari, Kedah Darul Aman berjaya melayakkan diri mereka ke perlawanan akhir menentang Selangor 23hb ini. Walaupun tumpas dengan tuan rumah Terengganu 2-0, keputusan itu tidak membawa apa-apa makna selepas Kedah tetap menang dengan keputusan agregat 3-2. Ini berikutan kejayaan kedah menumpaskan skuad Penyu itu di Darul Aman 3-0. Keputusan ini sedikit sebanyak mengubat kedukaan aku yang tak parah langsung ini. Apapun, pasukan itu perlu diberikan pujian selepas menurunkan 100% pemain tempatan tanpa menggunakan khidmat pemain import. Memang ramai yang sudah menjangkakan perlawanan akhir adalah diantara Selangor dan Kedah. Dengan rekod yang berjaya dicatatkan oleh Skuad Kenari pada musim lepas, Kedah lebih nampak berada dalam landasan yang agak selesa untuk menjuari Piala Malaysia. Huhuhuhuhuhu....

    P/S: hat ni saja ja, tak bagi kesan pun kat kehidupan aku...
0

Serabutnya...

|

17 August 2008

Serabut jugak kepala ni memikirkan apa yang sepatutnya aku nak tulih dalam blog aku nih. Dah lama jugak aku tak update. Semalam kalau sapa yang sempat singgah kat blog aku nih mesti dah baca tulisan aku yang aku baru delete tak sat. Bukan apa, aku rasa aku belum cukup layak untuk bercakap tentang tue. Takut nanti timbul kekeliruan gara-gara tulisan aku yang ditulis tanpa ada ilmu mengenainya langsung. Jadi untuk tidak memanjangkan perkara itu, aku ambil keputusan untuk delete post tersebut.

Pun begitu, aku bersetuju dengan kenyataan Presiden dan Mursyidul Am PAS bahawa apa yang dilakukan oleh budak tersebut adalah menyimpang dari ajaran Islam. Mungkin dari apa yang aku faham, sumpahan itu tetap diterima, selagi mana ia bersulamkan nama Allah s.w.t yang Maha Mulia, tetapi cara bersumpah dengan memegang Al-Quran itu menyerupai penganut agama kristian yang juga bersumpah dengan memegang bible mereka.

Dari sudut lain pula, tindakan " Mr. Sayfool " ni, nampak seolah-olah mempunyai kepentingan berbaur politik. Memang la dia tidak bertanding, apatah lagi dia ni memang tak nampak langsung seorang yang pandai dalam bidang politik. Tapi perbuatan dia bersumpah sehari sebelum penamaan calon dengan kenyataan bodoh beliau bahawa dia tidak tahu-menahu bahawa Anwar Ibrahim akan bertanding esok adalah tidak masuk akal. Agaknya dia ni buta dan pekak kot. Takkanlah sampai tak tengok TV atau dengar radio langsung. Yang pasti, mesti ada sesuatu disebalik perkara ini yang perlu diberi perhatian serius. Atau mungkin sahaja ada pihak yang berada di belakang sebagai " mastermind " yang mengawal segala tindak-tanduk budak ni.

Herm...mungkin terlalu awal untuk memberi sebarang ulasan mengenai isu ini, atau mungkin aku yang ter "over" sangat buat ramalan. Tapi itula...kepala aku nih serabut jugak bila dah pukul 4.00 pagi pun aku tak berjaya melelapkan mata. Ditambah pula komputer aku yang sering buat hal tak sudah-sudah. Jadinya untuk mengisi ruang waktu sementara menunggu subuh menjelma, aku tulih la apa yang terlintas kat hati aku nih. Aku bukannya sasterawan nak gubah syair, puisi, sajak atau apa sahaja la yang depa lakukan. Jadi aku hanya mengikut gerak jari-jemari aku bermain diatas keyboard nih. Itupub nasib baiklah jari aku nih sudi, kalau tidak jangan harap blog aku nak ter"update".

So, di kesempatan hening subuh yang bakal menjelma sebentar lagi, aku nak menyeru la kepada sesiapa yang teringin nak buat macam " Mr. Sayfool " tu supaya fikir banyak kali dulu. Kerana kesan dia tue teramatlah dahsyat. Sumpah ni bukan buleh main-main. Sumpah ni adalah di antara kita dengan Maha Pencipta. Sesungguhnya Allah itu tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya, tetapi manusia sendiri yang menzalimi diri mereka sendiri.

P/S: Sapa Uncle Pet nih? Siasat la oghang tua tue...ntah-ntah dia ni...
1

" Menantu takpa, jangan hantu "

|

9 August 2008


P/S: Bukan macam menantu soghang lagi tu...hat tu tak buleh pakai...
0

Jangan dok buat pasai !!!

|

8 August 2008

WARNING

.:ISLAM IS OUR WAY OF LIFE, RESPECT TO BE RESPECTABLE:.
.:STEP DOWN, GET LOST:. .:JANGAN BIADAP:. .:EVERYTHING FOR ISLAM:.


Puak-puak ni makin lama makin naik lemak. Ini bukan kali pertama dan bukan juga kali terakhir puak-puak kurang ajar ini buat macam ni. Puak-puak ini tidak akan berdiam dri dan akan terus bergerak untuk merealisasikan cita-cita mereka agar Islam setaraf dengan agama lain seterusnya terhapus di Malaysia. Kerajaan seharusnya memainkan peranan penting dalam hal ini dengan mengarahkan supaya Forum ini dibatalkan serta-merta. Kalau nak di bandingkan dengan ceramah politik dan agama, perkara ini lebih jelas menggugat keamanan negara dan berbaur perkauman. Rakyat, khususnya ummat Islam di Malaysia harus sedar. Mungkin anda tidak tahu yang anda adalah salah satu penyebab perkara ini boleh terjadi. Kalau anda memilih Islam untuk mentadbir negara anda seterusnya membawa keadilan serta keamanan di tanah tumpah darah anda, andalah yang harus berani membuat keputusan. Jangan hanya melihat keadaan di mana anda berada, cuba fikirkan di mana anda akan berada?Jangan sampai Islam dan maruah kita tergadai!!!

------------------------------Lawyer zu4kulim------------------------------

Saya melihat akhir-akhir pihak-pihak bukan Islam bertambah biadap didalam tindak-tanduk mereka dalam hal berkaitan Islam & bangsa Melayu. Bermula dengan menggunakan kes murtadnya Azlina Jailani menjadi Lina Joy. Tindakan Gereja Fatimah Brickfield membaptiskan Azlina tetapi tidak dikenakan sebarang tindakan membuatkan mereka besar kepala.

Kemudian muncul Penerbitan Herald menuntut hak menggunakan nama ALLAH, yang tuntutan ini disokong pulak oleh Persatuan Gurdwara (Punjabi) Malaysia. Ini diikuti oleh tuntutan Sidang Injil Borneo menuntut hak membawa masuk penerbitan Kristian Bahasa Melayu dari Indonesia. Muncul pula Majlis Peguam mengadakan seminar berkaitan Hak Istimewa Melayu.

Kebiadapan mereka khususnya Majlis Peguam makin ketara bila mereka berkeras mahu menganjurkan Seminar Masuk Islam dengan fokus kepada mempertikaikan Artikel 121A yang memberi bidangkuasa kepada Mahkamah Syariah. Mahkamah Persekutuan dalam kes Azlina Jailani telah membuat keputusan bahawa persoalan murtad dan convert adalah dibawah bidangkuasa mutlak Mahkamah Syariah. Malahan Mahkamah Persekutuan memperjelaskan bahawa persoalan murtad/convert hendaklah diputuskan oleh Mahkamah Syariah mengikut undang-undang Islam.

Keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut dibuat setelah menafsir Artikel 121A dan Artikel 11 Perlembagaan. Malahan kedua-dua pihak Islam dan bukan Islam diberi peluang sepenuhnya untuk mengemukakan hujah.

Tindak-tanduk Majlis Peguam seolah-olah mempertikaikan keputusan Mahkamah Persekutuan.
Sebagai badan Peguam, sepatutnya mereka lebih arif menghormati keputusan Mahkamah Persekutuan. Mempertikaikan keputusan Mahkamah bererti menghina Mahkamah.

Saya melihat tindakan Majlis Peguam memperkudakan kes Shamala & Subashini sebagai bahan seminar adalah jalan pintu belakang untuk mempertikaikan keputusan Mahkamah. Lebih serius daripada itu, tindakan mengadakan seminar ini jelas menghina Islam.

Saya menyeru pembentang kertas kerja beragama Islam supaya menarik diri daripada menyertai seminar tersebut. Saya juga meminta para peguam Muslim supaya kita segera membuka mata mempertahankan Islam. Mungkin sudah tiba masanya kita peguam Islam berusaha mengambil alih Majlis Peguam. Bulan Oktober ini adalah bulan pemilihan ahli Majlis Peguam. Kita harus mengatur strategi yang jelas. Saya cabar peguam-peguam Islam supaya menyatakan pendirian kita dengan jelas.

Saya juga memberi amaran kepada Majlis Peguam khasnya dan golongan bukan Islam umumnya supaya jangan mencabar hak umat Islam. Kesabaran umat Islam ada batasnya. Kamu mungkin melihat umat Islam di Malaysia ini kelihatannya lemah. Mungkin kamu sedang mengambil kesempatan melihat kedudukan umat Islam yang kelihatannya lemah akibat percakaran politik sesama kami.

Tetapi ingatlah disana ada umat Islam yang sedang memerhati gelagat kamu. Kami tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap kamu sekiranya kamu terus-menerus dengan sikap provokatif kamu.

Saya menyeru kepada umat Islam supaya bersatulah kita di atas tali ALLAH. Ketepikan sentimen politik sempit dan rakus. Pertahankan maruah agama kita. Dan marilah kita buktikan kesatuan ummah kita dengan turun dalam Himpunan Umat di hadapan bangunan Majlis Peguam pada pagi Sabtu 9 Ogos di Lebuh Pasar Besar, KL (sebelah Pasar Seni/Bank Pertanian). Mari kita adakan perhimpunan aman dihadapan Majlis Peguam sekiranya mereka berkeras mahu meneruskan seminar biadap tersebut.

Let us be counted by ALLAH. Islam is under attack..Islam needs you..buktikan kecintaan kita kepada Islam. Turun ramai-ramai pada masa & tarikh yang disebut diatas.

ALLAH hu akbar..
0

SELAMAT PENGANTIN BARU

|

7 August 2008


P/S: Tinggai la lagi 2 orang...sapa dulu ni?...Iskhh..

0

F.A.M : Oppss!!! We Did It Again .

|

4 August 2008

Keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menghentikan penggunaan khidmat pemain import dalam Liga Malaysia mulai musim depan mendapat reaksi yang kurang senang dari pelbagai pihak. Keputusan ini di lihat akan memberi kelebihan kepada pihak-pihak tertentu. Memang sejak dulu lagi pihak FAM mengamalkan sikap menjaga KRONI mereka.

Ini terbukti bila FAM sudah beberapa kali meminda peraturan bagi membenarkan pemain import untuk bermain dalam liga Malaysia kita. Kalau benar kata Timbalan Presiden FAM, Khairy Jamaluddin bahawa khidmat mereka masih gagal menyumbangkan sesuatu yang membina kepada kemajuan bola sepak negara apatah lagi tidak mencapai tahap yang sepatutnya dan tiada daya tarikan penonton untuk menghadiri stadium, mengapa tidak ditetapkan dari dahulu lagi dan mengapa keputusan itu dipinda dari masa ke semasa?

Inilah di antara penyebab yang menyumbang kepada kemunduran bola sepak tanahair kita. FAM sesuka hati menukar dan meminda peraturan² tanpa merujuk kepada para profesional. Ini bukan kali pertama FAM meminda peraturan mengenai penghentian penggunaan khidmat pemain import, sudah beberapa kali FAM meminda peraturan tersebut dan ianya tidak sedikit pun membawa impak atau kesan ke arah kemajuan bola sepak Malaysia.

Bukannya risau akan kemunduran atau sebarang kesan negatif yang bakal menimpa skuad kesayangan, bahkan skuad itu tidak ada masalah langsung dan tidak akan terkesan dengan keputusan FAM itu. Cumanya hairan dengan sikap FAM yang suka bercakap kosong dan tidak pernah berfikir secara positif terhadap setiap keputusan yang di ambil. FAM juga dilihat sebuah badan yang tidak boleh menerima pandangan dan kritikan dari orang lain. Kalau ada pengkritik yang berani menegur cara mereka sudah pastinya orang itu akan dikenakan tindakan yang kurang wajar dari mereka seperti yang berlaku kepada Allahyarham Datuk Ahmad Basri Akil, bekas Naib Presiden FAM dan juga merupakan bekas Pengurus Bola Sepak Negeri Kedah. Allahyarham dilihat sebagai seorang wira selepas menyuarakan pendapat beliau secara terbuka dan mengkritik badan tersebut.

FAM sepatutnya di anggotai oleh orang-orang yang lebih berpengalaman dalam perkara ini, bukan dengan mengambil seorang yang bertali leher, keluaran oxford tetapi tidak pandai menggunakan otak untuk berfikir dan hanya ambil keputusan selepas melihat ianya akan membawa keuntungan sesuatu pihak. Dia ini bukanlah sesiapa pun tetapi hanyalah seseorang yang gilakan jawatan dan kedudukan.

~PeNyOkOnG SeTiA HiJaU KuNiNg ~
0
|

30 July 2008


Ada segelintir yang tidak mahu langsung membicarakan tentang politik. Kata mereka, gara-gara politiklah keutuhan ummat dan masyarakat tercabar dan tergugat. Politik juga menyebabkan perpecahan dan perbalahan sesama sendiri. Tak kurang juga yang mengaitkan politik punca pelbagai masalah yang melanda di seluruh negara, kalaulah politik tidak wujud, nescaya manusia akan hidup aman dan damai tanpa ada sebarang gangguan.

Mungkin kata-kata sebegitu terkeluar kerana mereka tidak memahami politik itu sendiri. Aku juga bukanlah pandai sangat nak bercakap tentangnya, jauh sekali untuk menyusun strategi politik, tetapi apa yang berlaku di tanahair cukup membuatkan orang macam aku mengenal dengan lebih dekat apa itu politik.

Senario yang berlaku di tanahair baru-baru ini sangat luar biasa. Kesannya bukan saja terasa di Malaysia, tetapi juga di serata dunia. Ianya juga memberi impak yang tidak kurang hebatnya kepada persatuan-persatuan pelajar di luar negara.

Aku sebenarnya tertarik dengan 2 perkara yang sedang hangat diperkatakan di Malaysia. Ianya tidak lain dan tidak bukan adalah mengenai muzakarah dan cadangan Tuan Guru Nik Aziz untuk menyatukan UMNO dan PAS di dalam satu parti yang berdasarkan kepada Al-quran dan sunnah.

Bagi aku, cukuplah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Pucuk Pimpinan Pas yang bersetuju bahawa tidak ada apa yang istimewa di dalam perjumpaan ini, ianya hanyalah muqabalah (pertemuaan) biasa, disamping membincangkan perkara yang berkaitan dengan Islam khususnya melayu umumnya. Rasanya dengan kenyataan itu sudah cukup untuk membuatkan rakyat bertenang dan tidak perlu gusar dan risau akan kerjasama dan komitmen yang diberikan oleh Pas kepada Pakatan Rakyat dalam untuk membawa keadilan di bumi Malaysia.

Karpal dilihat sudah keterlaluan dengan kenyataannya meminta supaya Pakatan Rakyat mengkaji semula keterlibatan pas dalamnya. Dari dulu lagi sebenarnya Tok Karpal ni tak puas hati dengan Pas. Perlu ditegaskan bahawa Pas tidak akan mengorbankan prinsipnya sama sekali walau dalam apa keadaan sekali pun. Jadi tidak ada sebab yang dirasakan patut untuk dilayan cadangan yang bakal merugikan banyak pihak ini. Mungkin Karpal yang perlu mengkaji semula keterlibatan beliau dalam kancah politik Malaysia samada perlu atau tidak untuk dia terus berada dalam parti yang dianutinya sekarang.

Perkara yang menarik juga adalah mengenai saranan Tuan Guru Nik Aziz supaya Pas dan Umno dibubarkan untuk menubuhkan satu parti baru yang berdasarkan Al-Quran dan Hadis secara TOTAL. Herm...mungkin ada orang yang kurang senang dengan cadangan ini. Namun cadangan ini bukannya cadangan semata-mata. Sekiranya Umno berani untuk membubarkan parti mereka, mungkin dengan cara ini masyarakat malaysia dapat hidup dengan aman dan selesa di bawah pentadbiran Islam yang Syumul tanpa ada "double standart" yang diamalkan oleh mereka dulu, kini dan selamanya. Pas memang komited untuk menubuhkan sebuah kerajaan yang secara total menjalankan pentadbiran Islam secara syumul.

Tidak dapat dinafikan lagi, Islam dan politik adalah satu. Jangan pisahkan kedua-duanya. Berjuang melalui politik adalah salah satu proses yang paling berkesan yang sedia ada sekarang untuk memerintah. Jikalau ada yang rasa kita boleh memerintah tanpa kita berpolitik, itu adalah pendapatnya. Mungkin juga ada NGO-NGO yang merasakan mereka mampu mengubah pemikiran pemimpin-pemimpin yang sedia ada. Tetapi sejauh mana? Sudah berapa tahun agaknya usaha mereka itu? Dan berapa tahun lagi agaknya usaha itu akan membuahkan hasil? Adakah mereka akan menemui hasil hanya selepas melihat rakyat terus dizalimi, sedangkan mereka sedar bahawa perkara itu tidak akan menjadi realiti?
0

Selamat Hari Lahir

|

8 July 2008


Tanggal 7.7.08 cukup menyedarkan haku betapa masa ini berlalu dengan pantas. Mana tidaknya, tarikh tersebut seolah-olah berhenti lantas menoleh ke belakang tepat ke arahku seraya berkata "Amin...umuq hang dah masuk 23 tahun sekarang...banyakkanlah bermuhasabah, apa yang ang dah lakukan sepanjang umuq hang". Benar kata pepatah "waktu itu seperti pedang, kalau hang tak potong dia, dia potong hang".

Ala kulli hal..kita sebagai manusia, walau apapun yang berlaku dalam hidup kita tugas sebagai khalifataulardhi tetap diteruskan. Mungkin kita tidak bisa memutarkan masa yang berlalu, tetapi kita boleh mencipta sejarah baru, dengan mengambil pengajaran dan pedoman dari apa yang telah kita lalui. Bukankah manis dan pahit itu asam garam kehidupan?

Ke arah mencapai kehidupan yang bahagia dan harmoni, mestilah menempuhi liku-liku dan halangan dalam usaha mematangkan diri yang serba kekurangan ini. Kita sudah sedia maklum, kita tak dapat lari dari melakukan kesilapan apatah lagi menjadi sempurna. Ini bukan bermakna kita perlu berusaha memantapkan diri dan memperbetulkan segala kesilapan yang pernah kita lakukan. Allah maha pengampun lagik maha pengasihani. Selagi nyawa dikandung badan, apa saja yang kita inginkan dalam kehidupan ini tidak mustahil.

Bermuhasabah diri itu amat penting. Cuba renungkan kembali apa yang kita lakukan sepanjang Allah pinjamkan nyawa ini kepada kita. Pernah tak kita terfikir bahawa mati itu terlalu dekat dengan kita? Ianya datang pada bila-bila masa sahaja. Persoalannya adakah kita sudah bersedia?

Sorry kengkawan, haku tak dapat nak belanja hampa makan-makan. Nanti la haku ada duit skit aku buat kenduri sekodar, habuan nak doa selamat ja pun.
0

Rehlah ke BALTEEM

|

3 July 2008



Kulit aku takdan nak putih lagi pun gara-gara bermain Futsal Piala ULul Albab haghitue, balik ja tanta, depa nih teruih ajak aku pi berkelah kat balteem...memang tak sia-sia depa ajak aku...syok gila beb...memang tak nafi kulit aku bertambah hitam...dah la aku pun tak berapa nak putih sangat...ahaks...

Mungkin ramai la budak-budak mesia kat mesir tak tau lagik tang mana balteem...kalau budak tanta sendiri aku tak tau la...sebab aku yang dah lepak kat tanta ni setahun pun baghu tau kata tanta nih tak jauh dari pantai ghupanya...

Perjalan dari tanta makan masa lebih kurang 2 jam...tempat dia nak ala-ala matruh~siwa...ala-ala ja la...sebab matruh~siwa pantai cantik, jernih owang lagi ramai kat sana...tapi balteem nih pun tak kurang cantik dia...ketenangan tue beb...tak serabut dengan perangai arab...ramai jugak arab kat sana yang bawak kuarga depa pi habiskan musim panas...

Apa-apa pun aku syorkan kat geng~kawan kalau tadak rancang nak pi balik mesia ka atau nak pi jalan jauh-jauh ka atau tak berapa nak ada duit nak jalan-jalan ka, pi la alan BALTEEM...best jugak aihh...padan la ngan duit yang tak berapa nak mengizinkan kita jalan jauh-jauh..huhuhu..oh ya...yang nak ber"honeymoon" pun buleh wooo...sungguh tak tipu...dari dok habih duit pi jalan rata-rata, baik ubah mai jalan kot sana...sama ja...bukan nak buat apa pun...nak ber"honeymoon" ja pun...huhuhuhu
0

Kembali...

|

1 July 2008

Assalamualaikum...
Iskh...lama sungguh aku tak update blog aku nih...
Bukan apa, tadak masa, tadak idea, tadak tu, tadak ni...macam-macam la tadak...
Tapi InsyAllah...lepaih nih aku takkan mensia-siakan blog aku nih...
Aku akan cuba cari bahan dan masa yang sesuai untuk terus memastikan pengunjung yang mai "tersinggah" kat blog nih tak rasa bosan...
Sebenaqnya banyak benda yang best berlaku yang bleh dimuatkan dalam blog aku nih...
Tapi tu laaa...tadak mood nak mengarang...malaih satu pasai lagik...
Tu tak kira masa habih tengok UERO lagik...mana nak dan...semua nak buat...
Oklah...kat situ dulu...nanti aku pi kumpui bahan yang best punya...mesti hangpa semua ternganga...huhuhuhu
0

Rokok Oh Rokok !!!

|

2 June 2008

Merokok menyebabkan buta

MAJORITI masyarakat dewasa di Malaysia mengetahui tentang bahaya merokok kepada organ paru-paru, jantung dan otak. Pendedahan secara meluas mengenai risiko barah paru-paru, penyakit jantung dan strok (angin ahmar) juga sering dipaparkan media cetak dan media elektronik.

Walaubagaimanapun, masyarakat kita kurang didedahkan mengenai risiko buta di kalangan individu yang merokok.

Dalam satu kajian yang dijalankan di kalangan remaja Britain berusia antara 16 hingga 18 tahun, 30 peratus mengetahui bahaya merokok kepada jantung.

Namun, 90 peratus daripada remaja-remaja tersebut tidak mengetahui tentang kesan merokok kepada mata.

Mereka bagaimanapun mengakui lebih bimbang kepada kemungkinan menjadi buta akibat merokok melebihi risiko barah paru-paru, masalah jantung dan strok.

Merokok boleh menyebabkan buta akibat penyakit katarak, penyakit degenerasi makula (age related macula degeneration atau ARMD), saluran darah arteri tersumbat pada lapisan retina (central retinal artery occlusion) dan saluran darah vena tersumbat pada lapisan retina (central retinal vein occlusion).

Penyakit katarak

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), penyakit katarak merupakan punca utama masalah buta di seluruh dunia.

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia, lebih 18,000 orang pesakit negara ini menjalani pembedahan katarak pada tahun 2004 sahaja.

Angka ini tidak termasuk mereka yang mendapatkan pembedahan di klinik-klinik atau hospital-hospital swasta. Bilangan ini juga dijangka semakin meningkat setiap tahun.

Katarak sememangnya berlaku akibat peningkatan faktor usia. Tetapi, penyelidikan di serata dunia telah mengenal pasti merokok merupakan faktor yang menyumbang kepada berlakunya penyakit katarak.

Mereka yang kuat merokok dan telah merokok untuk tempoh yang lama dikatakan lebih berisiko menjadi buta akibat penyakit katarak.

Individu yang merokok melebihi satu kotak rokok sehari didapati lebih berisiko tinggi untuk menjadi buta akibat penyakit katarak.

Bagi perokok yang merokok kurang dari satu kotak rokok sehari, risiko katarak mereka hanya akan turun dan menyamai risiko katarak seperti individu yang tidak merokok selepas 10 tahun perokok tersebut berhenti merokok.

Pesakit yang mengalami masalah katarak biasanya mengadu kabur penglihatan secara beransur-ansur.

Pada peringkat yang teruk, pesakit mempunyai keupayaan melihat yang sangat terhad. Mereka tidak dapat melihat pada jarak jauh dan hanya boleh melihat objek-objek yang besar pada jarak yang dekat.

Mereka biasanya terpaksa bergantung kepada bantuan orang lain untuk melakukan aktiviti harian seperti makan, minum dan menguruskan keperluan diri.

Tembakau menyebabkan terhasilnya radikal-radikal bebas di dalam mata. Radikal bebas ini menyebabkan kerosakan secara langsung pada struktur kanta mata yang asalnya bersifat jernih.

Ini menyebabkan kanta mata bertukar keruh secara perlahan-lahan. Keadaan ini menghalang cahaya memasuki mata dan menjejaskan imej yang terbentuk pada lapisan retina.

Pesakit yang mengalami penyakit katarak pada peringkat teruk perlu menjalani pembedahan bagi memulihkan penglihatan mereka. Pembedahan perlu dilakukan supaya pesakit tidak terus hidup dalam keadaan yang gelap dan suram.

Berhenti merokok atau tidak merokok sama sekali merupakan satu pilihan yang tepat bagi mengurangkan risiko buta akibat penyakit katarak.

Penyakit Degenerasi makula

Penyakit degenerasi (kemerosotan) makula merupakan salah satu punca masalah buta di kalangan individu berumur antara 55 hingga 60 tahun di serata dunia.

Sebanyak 3.5 peratus daripada individu berusia antara 40 hingga 80 di kalangan bangsa Melayu di Singapura dilaporkan mengalami masalah ini.

Kaum lelaki merupakan majoriti yang mengalami penyakit ini berbanding kaum wanita.

Kajian di kalangan warga Australia di Sydney juga menunjukkan peratusan yang sama. Walaubagaimanapun, kita masih tidak mempunyai data untuk prevalens (sebaran) penyakit ini di Malaysia.

Penyakit ini juga berlaku akibat faktor peningkatan usia. Namun, para penyelidik telah mengenal pasti hubung kait yang jelas di antara amalan merokok dengan penyakit degenerasi makula.

Mengikut laporan yang diterbitkan dalam salah satu jurnal perubatan antarabangsa pada awal tahun ini, mereka yang merokok pada usia muda dan telah berhenti merokok berisiko lebih tinggi untuk mengalami buta akibat penyakit degenerasi makula berbanding mereka yang tidak merokok.

Dalam satu kajian yang berasingan, mereka yang merokok mempunyai risiko tiga kali ganda lebih tinggi mengalami penyakit ini berbanding individu yang tidak merokok. Penyakit ini juga didapati berlaku 10 tahun lebih awal di kalangan mereka yang merokok.

Pesakit degenerasi makula biasanya mengadu kabur penglihatan pada bahagian tengah dan mengalami kesukaran untuk membaca, menulis, menonton dan memandu.

Keadaan ini bagaimanapun tidak menyebabkan rasa sakit atau kemerahan pada bola mata. Lama-kelamaan pesakit boleh menjadi buta sepenuhnya.

Ubat untuk merawat penyakit ini melibatkan kos yang mahal. Penglihatan pesakit juga sukar dipulihkan sekiranya terdapat parut pada bahagian makula.

Sekiranya ini berlaku, pesakit akan mengalami buta secara kekal dan perkara ini pasti menjejaskan satu kehidupan yang berkualiti dan berwarna-warni.

Penyakit ini boleh dicegah pada peringkat awal. 'Jangan merokok' merupakan langkah pencegahan yang utama dan sepatutnya menjadi amalan kita.

Banyakkan pengambilan sayuran hijau seperti bayam dan sawi. Khasiat sayur-sayuran ini memberi kebaikan kepada salur darah pada lapisan retina.

Senaman sebanyak tiga kali seminggu juga dilaporkan dapat mengurangkan risiko mengalami penyakit ini sebanyak 70 peratus.

Saluran darah arteri tersumbat pada lapisan retina

Saluran darah arteri yang tersumbat pada lapisan retina juga menyebabkan pesakit mengadu kabur penglihatan secara tiba-tiba.

Penyakit ini juga dikenali sebagai 'strok pada mata'. Ia merupakan satu keadaan kecemasan dan perlu diberi rawatan segera bagi mengelakkan pesakit menjadi buta.

Penyakit ini berlaku pada individu yang berusia melebihi 50 tahun dan berkait rapat dengan amalan merokok.

Di Amerika Syarikat, penyakit ini berlaku pada kadar 0.85 bagi setiap 100,000 individu pada setiap tahun. Penyakit ini juga lebih banyak berlaku di kalangan pesakit lelaki berbanding pesakit wanita.

Pesakit biasanya mengalami masalah jantung atau saluran arteri karotid yang sempit selain amalan merokok dan tahap kolesterol yang tinggi.

Darah beku dari jantung atau saluran arteri karotid menyebabkan saluran arteri pada lapisan retina tersumbat secara tiba-tiba.

Ini menyebabkan kekurangan oksigen yang ketara pada lapisan retina dan mengakibatkan mata menjadi buta.

Pesakit boleh menjadi buta secara kekal sekiranya rawatan kecemasan tidak diberikan dalam tempoh empat hingga enam jam yang pertama atau lambat mendapatkan rawatan doktor setelah mengalami gejala-gejala yang disebutkan di atas.

Penyakit ini perlu dicegah sebelum berlaku. Sebanyak 65 peratus pesakit menjadi buta kekal akibat penyakit ini.

Amalkan cara hidup yang sihat. Pesakit perlu mendapatkan rawatan perubatan yang konsisten dan teratur bagi memastikan penyakit jantung dan paras kolesterol berada pada tahap yang terkawal.

Berhentilah merokok atau jangan merokok merupakan asas yang penting untuk mencegah mata anda daripada buta.

Saluran darah vena tersumbat pada lapisan retina

Saluran darah vena pada lapisan retina yang tersumbat menyebabkan pesakit mengadu kabur penglihatan secara tiba-tiba. Pesakit biasanya tidak mengalami gejala sakit atau bola mata yang kemerahan.

Penyakit ini berlaku pada individu yang berusia melebihi 50 tahun dan juga mempunyai hubung kait dengan amalan merokok.

Selain itu, pesakit juga turut mengalami masalah perubatan seperti kencing manis, darah tinggi dan paras kolesterol darah yang tinggi.

Amalan merokok menyebabkan saluran vena mengalami kecederaan dan mengakibatkan berlaku tindak balas sel-sel darah pada tempat tersebut. Keadaan ini menyebabkan saluran vena menjadi sempit dan mudah tersumbat.

Saluran vena yang tersumbat ini menyebabkan kekurangan peredaran darah pada keseluruhan lapisan retina. Ini diikuti dengan terjadinya pendarahan dan bengkak pada lapisan retina.

Keadaan ini menyebabkan pesakit menjadi buta. Rawatan laser ditawarkan dalam kes-kes tertentu yang melibatkan bengkak dan timbul salur darah baru pada lapisan retina.

Sekali lagi, rawatan pencegahan amat penting. Dapatkan rawatan moden bagi memastikan penyakit kencing manis dan darah tinggi terkawal, serta pengawalan paras kolesterol yang optimum. Tinggalkan tabiat merokok yang terbukti menyumbang kepada masalah buta.

- Dr. Shatriah Ismail, Pensyarah Kanan dan Pakar Oftalmologi, Jabatan Oftalmologi, Pusat Perubatan Sains Perubatan, Kampus Kesihatan, USM Kelantan.

sumber - UTUSAN
0

Imtihan habis....

|
Imthihan fasal ke-2 Tahun Pertama aku dah menemukan noktahnya. Seronok rasa...bahagia...macam dah tadak beban kat pundak bahu nak ditanggung dan dipikul. Entah la nak cakap macam mana...

Tapi yang pastinya perjuangan belum berakhir...Mungkin ianya baru suku atau tak sampai pun suku...masih banyak lagik cabaran dan rintangan yang perlu ditempuhi...Ilmu yang ada didada masih diparas bahaya...banyak cerita lagik la pendek kata...

Apapun, cuti kali nih aku berazam nak jadikan cuti yang bermanfaat kat diri aku...selama hampir 4 tahun aku kat Bumi Barakah nih, habis cuti aku gasak dengan benda-benda kurang bermanfaat...bukan tadak langsung...cuma kureng...

Hati berdebar jugak tunggu keputusan, nak mengharap tinggi puncak gunung pun, usahanya ciput nak mampuih, serba tak kena aku. Apapun yang menanti, aku perlu telan, semuanya yang terhasil dan terjadi adalah hasil dari tangan dan perbuatan aku sendiri, mana leh salahkan benda lain. Sebagai manusia, kena amik la apa yang dah ditakdirkan, kalau manis, Alhamdulillah...kalau sebaliknya...terima seadanya...semuanya dari Allah, mesti ada hikmah, boleh amik sebagai pedoman dan panduan. Yang pastinya, Allah selalu bersama dengan hamba-hambaNya yang bertaqwa dan beramal soleh. Allah tidak pernah akan meninggalkan hambaNya. Cuma hambaNya sahaja yang terkadang berpaling akan rahmatNya.

Slamat...
0

3 Orang Doktor

|

Pada zaman dahulu kala, ada 3 orang dokter.

Mereka selalu bersama kemana saja mereka pergi. Tapi ke-tiga2nya memiliki
kegemaran berlainan.
A dr Jon Poni (suka main perempuan).
B dr Jon Joni (suka minum minuman keras).
C dr Jon Doni (suka segala jenis rokok) .


Suatu hari ketiga sahabat ini berjalan jalan tanpa tujuan. Tiba2
ketiganya bertemu dengan sebuah ketel/kendi (seperti cerita Aladin).
Lalu salah seorang mengambilnya lalu meng-gosok2kan ketel tersebut.
Sejurus kemudian asap keluar dari corong ketel tersebut dan secara
perlahan berganti menjadi satu makluk yang menyeramkan yakni
seekor/seorang (?) jin yang ganas.Lalu jin tersebut tertawa: "Ha ha ha
.." dan berkata"Akulah Jin Ifrit !

Karena kamu telah membebaskan aku dari ketel itu maka aku akan tunaikan
apa saja permintaan kamu sekalian. !!" Ketiga sahabat yang pada mulanya
panik dan takut menjadi gembira lalu termenung dan ber! pikir tentang
peluang dan kemauan masing2 yang mungkin sekali dalam seumur hidup. Lalu
mereka memilih kemauan mengikuti kegemaran masing2.

Berkata si A,"Aku mau perempuan2 muda dari berbagai bangsa di seluruh
dunia dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan ganggu aku
selama 10 tahun." Pufff ........!! dengan sekejap mata jin itu
menyempurnakan permintaan si A.

Berkata si B,"Aku mau semua jenis arak dari seluruh dunia untuk bekal
selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan jangan
ganggu aku selama 10 tahun." Pufff ........ !! dengan sekejap mata jin
itu menyempurnakan permintaan si B.

Berkata pula si C,"Aku mau semua jenis rokok dari seluruh dunia untuk
bekal selama sepuluh tahun dan letakkan dalam sebuah gua tertutup dan
jangan ganggu aku selama 10 tahun." Pufff .......... !! dengan sekejap
mata jin itu menyempurnakan permintaan si C.

Setelah genap 10 tahun, maka jin tersebut muncul ke! mbali untuk membuka
pintu gua masing2 sebagaimana yang dijanjikan.<>
Maka jin tersebut pergi membuka pintu gua si A, ketika dibuka maka
keluarlah si A dengan keadaan kurus kering, berdiri pun tidak bisa
karena tidak sanggup untuk menggerakkan lutut sebab hari2 hanya
memuaskan nafsu dengan perempuan.Tiba2 si A pun jatuh ketanah lalu mati!!

Setelah itu jin tersebut pergi ke gua si B, ketika pintu dibuka maka
keluarlah si B dengan perut yang sangat buncit karena hari2
mabuk2an.J alan pun ter-huyung2. Tiba2 si B pun jatuh ketanah lalu mati !!

Setelah itu jin pergi ke gua si C dan membuka pintu gua. Tiba2 si C
keluar dalam keadaan sehat walafiat dan terus MENAMPAR si jin. Sambil
me- maki2 si jin ia berkata :

JIN GOOOOOBLOOOKK ...!!!! lighter nye MANAAAAAAAAA ...???!!!

p/s: ROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN !!!

0

Sambutan MB kedah...

|

30 May 2008

Hayyu 7, Kaherah 30 Mei - Semalam, warga negeri Kedah semestinya tidak akan melupakan detik manis dan kegembiraan apabila kunjungan YB Kedah yang juga merupakan MB Kedah Darul Aman ke Bumi Anbiya' ini. Sambutan MB kedah itu telah diadakan di depan rumah Kedah baru Hayyu Sabiek yang baru pada pukul 9.00 p.m. Ketibaan YB MB Kedah bersama rombongan ini, merupakan kedatangnan kali pertama sejak PAS berjaya menawan Negeri Jelapang Padi. Turut Hadir di dalam Majlis itu Mufti Kelantan Darul Naim dan beberapa Staf JPMK serta Kedutaan Besar Malaysia ke Kaherah.

Majlis dimulakan dengan ucapan aluan pengerusi majlis yang disusuli dengan ucapan YDP Mkkk. Majlis diserikan lagi dengan ucapan TYT Dato Duta Besar Malaysia ke mesir.

MB kedah memulakan ucapan dengan menyampaikan salam Sultan Kedah kepada Warga Negeri Kedah yang berada di Mesir. Katanya lagi, Sultan kedah berharap agar para pelajar dapat belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Dalam ucapannya yang lain, beliau berharap agar para pelajar dapat menghabiskan pelajaran seterusnya pulang ke tanah air bagi membantu meningkatkan kemajuan negeri kedah samada dari segi ruhani dan jasmani. YB MB Kedah juga sempat menceritakan pengalaman beliau sepanjang menjadi Ketua Kerajaan negeri selama 3 bulan. Beliau menyatakan masih banyak perkara yang perlu diteliti semula mengenai beberapa projek yang ditinggalkan oleh kerajaan lama samada ianya benar-benar memberi manfaat kepada rakyat kedah atau ianya hanyalah sebuah pembaziran. Mengenai pembatalan projek Saluran Paip Minyak, beliau menjelaskan ianya adalah sebuah hikmah yang tidak dijangkakan oleh sesiapa tatkala negara mengalami krisis kekurangan beras. Projek yang dikatan menelan berbilion ringgit itu dipindah dipndah dari lokasi awalnya kepada lokasi yang lebih strategik yang tidak merugikan mana-mana pihak.

Beliau juga turut menafikan laporan media yang mengatakan bahawa kerajaan negeri yang baru ini bertindak secara tidak adil dalam beberapa perkara yang di lihat pada kaca mata mereka tidak perlu kepada sebarang perubahan.

YB MB juga turut sempat menyampaikan beberapa anugerah kepada beberapa pelajar yang terpilih di atas kecemerlangan dan usaha gigih mereka meletakkan nama negeri Kedah setaraf dengan negeri-negeri lain dari segi kemajuan teknologi dan pengetahuan.

Majlis yang dihadiri lebih 400 orang itu berakhir dengan bacaan doa oleh Prof. Dr Aziz Hanafi pensyarah INSANIAH. Dalam pada itu, kedengaran beberapa rungutan dari sahabat-sahabat yang hadir yang kurang berpuas hati dengan pengurusan Program Sambutan MB malam tadi. Ini berikutan kekurangan jumlah kerusi yang disediakan hingga memaksa mereka untuk duduk diatas lantai. Selain itu, PA System juga dikatakan kurang memuaskan hingga menyukar mereka mendengar dengan jelas Ucapan MB Kedah itu. Di harap agar pihak yang terlibat memastikan agar perkara sebegini tidak berulang lagi.

Slamat.

*Pojie kalau ada gambar tolong letak, jangan dok buat sib...
0

Rokok oh Rokok!!!

|

27 May 2008

Ada pendapat sahabat-sahabat yang masih berpandangan bahawa rokok itu hukumnya adalah HARUS. Perbuatan seperti "menegakkan benang yang basah ini" akhirnya membawa kepada pertelingkahan yang tidak berkesudahan seterusnya membawa kepada permusuhan. Dalam usaha untuk mengubah pandangan ini, aku bawakan sebuah artikel dan beberapa fakta yang mungkin akan mengubah persepsi mereka berkenaan hal ini. Diharap kepada sahabat-sahabat yang masih lagi dalam kekaburan dan dibelenggu kejahilan dapat mengambil istifadah seterusnya memikirkan tentang pegangan yang kurang berasas yang menjadi hujah-hujah pihak tertentu. Artikel dan fakta yang aku datangkan lebih kepada analisis serta kajian pakar-pakar kesihatan. Ini kerana sahabat-sahabat perokok masing-masing menasabkan fatwa-fatwa kepada beberapa tokoh-tokoh ulama yang mengharuskan perbuatan tersebut. Mungkin kerana kekurangan fakta pada masa lepas, lantas mereka menghukumkan rokok sebagai HARUS atau sekadar MAKRUH. Apapun diharapkan mereka dapat meneliti semula pendapat tersebut. SLAMAT......


SUMBANGAN ROKOK KEPADA DUNIA

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan penggunaan tembakau mungkin menyebabkan lebih satu bilion kematian sepanjang abad ini, dengan China dan India masing-masing menganggarkan hampir satu juta rakyat mereka maut akibat tembakau setiap tahun. Abad ke-20 telah mencatatkan 100 juta kematian akibat tembakau dan dijangka meningkat 10 kali ganda abad ini jika tindakan berkesan tidak diambil dengan segera.

Mengikut jangkaan WHO, kematian berkaitan tembakau mungkin meningkat kepada lapan juta orang setiap tahun menjelang 2030, 80 peratus daripadanya di negara membangun. Satu laporan WHO juga mengenalpasti peningkatan bilangan perokok kini paling banyak berlaku di negara berpendapatan rendah yang dikaitkan dengan peningkatan bilangan penduduk.

Di India, hasil penyelidikan yang menunjukkan satu daripada 10 kematian di negara itu akan berpunca daripada penggunaan tembakau menjelang 2010. Kumpulan penyelidikan berkenaan menjelaskan perokok bukan sahaja akan maut akibat kanser dan masalah paru-paru malahan juga akibat tuberkulosis (tibi) dan penyakit jantung.

Antara kaedah yang telah disarankan untuk mengawal tabiat merokok termasuk polisi mencegah (daripada mula merokok), melindungi orang ramai daripada asap rokok (perokok pasif), menawarkan bantuan untuk perokok berhenti merokok dan penguatkuasaan terhadap larangan iklan rokok serta meningkatkan cukai terhadap rokok. Kos penggunaan tembakau di seluruh dunia pula dikatakan mencecah beratus bilion dollar setiap tahun dengan AS sahaja mencatatkan anggaran kerugian ekonomi AS$92 bilion (RM295.14 bilion) setiap tahun.

WHO baru-baru ini turut mengumumkan rancangan untuk satu perjanjian antarabangsa baru dalam menentang perdagangan tembakau secara haram menjelang 2010. Perdagangan tembakau secara haram dianggarkan merangkumi 10 peratus jualan tahunan tembakau dunia yang menyebabkan kerugian antara AS$40 hingga AS$50 bilion (RM128.33 hingga RM160.40 bilion) setiap tahun. Tindakan terhadap perdagangan haram tembakau dilihat amat penting bagi melindungi generasi muda daripada mula dan ketagih merokok berikutan harga rokok seludup yang jauh lebih murah.

sumber - UTUSAN

FAKTA ROKOK

  • Dr Yusuf Qardhawi : Rokok haram kerana membahayakan. Demikian disebut dalam bukunya ‘Halal & Haram dalam Islam’. Menurutnya, tidak boleh seseorang membuat bahaya dan membalas bahaya, sebagaimana sabda Nabi yang diriwayatkan Ahmad dan Ibnu Majah. Qardhawi menambahkan, selain berbahaya, rokok juga mengajak penikmatnya untuk buang-buang waktu dan harta. Padahal lebih baik harta itu digunakan untuk yang lebih berguna, atau diinfaqkan bila memang keluarganya tidak memerlukannya.
  • Racun utama pada rokok adalah tar, nikotin dan karbon monoksida. Tar adalah bahan hidrokarbon yang bersifat lekit dan melekat pada paru-paru. Nikotin adalah zat adiktif yang mempengaruhi saraf dan peredaran darah. Zat ini bersifat karsinogen dan mampu menyebabkan kanser paru-paru yang mematikan. Karbon monoksida adalah zat yang mengikat hemoglobin dalam darah, membuat darah tidak mampu mengikat oksigen.
  • Efek atau kesan racun pada rokok ini membuat penyedut asap rokok mengalami risiko yang tinggi (berbanding yang tidak menyedut asap rokok):

- 14x menderita kanker (penyakit) paru-paru, mulut, dan tenggorokan
- 4x menderita kanker esophagus
- 2x kanker kandung kemih
- 2x serangan jantung

  • Rokok juga meningkatkan risiko keparahan bagi penderita pneumonia dan jantung gagal serta tekanan darah tinggi. Menggunakan rokok dengan kadar nikotin rendah tidak akan membantu, kerana perokok cenderung menyedut asap rokok secara lebih keras, lebih dalam, dan lebih lama untuk mengikuti keenakan zat adiktif.

Semua fakta-fakta yang dinyatakan di atas adalah hasil kajian pakar-pakar kesihatan sehingga tidak ada sesiapa pun yang menyangkalnya.

Pengusaha Rokok pun mengyiyakan hal tersebut, dan menulis diatas kotak rokok amaran ;
MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN.

KALAU PENGELUAR SENDIRI MENYATAKAN BAHAWA PRODUKNYA BERBAHAYA, BAGAIMANA MUNGKIN PENGGUNA MASIH MAHU MENGINGKARINYA???LU PIKIR LA SENDIRI...

* TIDAK SEMPURNA IMAN SESEORANG KAMU SEHINGGA DIA SUKA APA YANG DISUKAI PADA DIRINYA. -hadis syareef-