About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Selamat Hari Lahir

|

8 July 2008


Tanggal 7.7.08 cukup menyedarkan haku betapa masa ini berlalu dengan pantas. Mana tidaknya, tarikh tersebut seolah-olah berhenti lantas menoleh ke belakang tepat ke arahku seraya berkata "Amin...umuq hang dah masuk 23 tahun sekarang...banyakkanlah bermuhasabah, apa yang ang dah lakukan sepanjang umuq hang". Benar kata pepatah "waktu itu seperti pedang, kalau hang tak potong dia, dia potong hang".

Ala kulli hal..kita sebagai manusia, walau apapun yang berlaku dalam hidup kita tugas sebagai khalifataulardhi tetap diteruskan. Mungkin kita tidak bisa memutarkan masa yang berlalu, tetapi kita boleh mencipta sejarah baru, dengan mengambil pengajaran dan pedoman dari apa yang telah kita lalui. Bukankah manis dan pahit itu asam garam kehidupan?

Ke arah mencapai kehidupan yang bahagia dan harmoni, mestilah menempuhi liku-liku dan halangan dalam usaha mematangkan diri yang serba kekurangan ini. Kita sudah sedia maklum, kita tak dapat lari dari melakukan kesilapan apatah lagi menjadi sempurna. Ini bukan bermakna kita perlu berusaha memantapkan diri dan memperbetulkan segala kesilapan yang pernah kita lakukan. Allah maha pengampun lagik maha pengasihani. Selagi nyawa dikandung badan, apa saja yang kita inginkan dalam kehidupan ini tidak mustahil.

Bermuhasabah diri itu amat penting. Cuba renungkan kembali apa yang kita lakukan sepanjang Allah pinjamkan nyawa ini kepada kita. Pernah tak kita terfikir bahawa mati itu terlalu dekat dengan kita? Ianya datang pada bila-bila masa sahaja. Persoalannya adakah kita sudah bersedia?

Sorry kengkawan, haku tak dapat nak belanja hampa makan-makan. Nanti la haku ada duit skit aku buat kenduri sekodar, habuan nak doa selamat ja pun.

0 comments: