About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

F.A.M : Oppss!!! We Did It Again .

|

4 August 2008

Keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menghentikan penggunaan khidmat pemain import dalam Liga Malaysia mulai musim depan mendapat reaksi yang kurang senang dari pelbagai pihak. Keputusan ini di lihat akan memberi kelebihan kepada pihak-pihak tertentu. Memang sejak dulu lagi pihak FAM mengamalkan sikap menjaga KRONI mereka.

Ini terbukti bila FAM sudah beberapa kali meminda peraturan bagi membenarkan pemain import untuk bermain dalam liga Malaysia kita. Kalau benar kata Timbalan Presiden FAM, Khairy Jamaluddin bahawa khidmat mereka masih gagal menyumbangkan sesuatu yang membina kepada kemajuan bola sepak negara apatah lagi tidak mencapai tahap yang sepatutnya dan tiada daya tarikan penonton untuk menghadiri stadium, mengapa tidak ditetapkan dari dahulu lagi dan mengapa keputusan itu dipinda dari masa ke semasa?

Inilah di antara penyebab yang menyumbang kepada kemunduran bola sepak tanahair kita. FAM sesuka hati menukar dan meminda peraturan² tanpa merujuk kepada para profesional. Ini bukan kali pertama FAM meminda peraturan mengenai penghentian penggunaan khidmat pemain import, sudah beberapa kali FAM meminda peraturan tersebut dan ianya tidak sedikit pun membawa impak atau kesan ke arah kemajuan bola sepak Malaysia.

Bukannya risau akan kemunduran atau sebarang kesan negatif yang bakal menimpa skuad kesayangan, bahkan skuad itu tidak ada masalah langsung dan tidak akan terkesan dengan keputusan FAM itu. Cumanya hairan dengan sikap FAM yang suka bercakap kosong dan tidak pernah berfikir secara positif terhadap setiap keputusan yang di ambil. FAM juga dilihat sebuah badan yang tidak boleh menerima pandangan dan kritikan dari orang lain. Kalau ada pengkritik yang berani menegur cara mereka sudah pastinya orang itu akan dikenakan tindakan yang kurang wajar dari mereka seperti yang berlaku kepada Allahyarham Datuk Ahmad Basri Akil, bekas Naib Presiden FAM dan juga merupakan bekas Pengurus Bola Sepak Negeri Kedah. Allahyarham dilihat sebagai seorang wira selepas menyuarakan pendapat beliau secara terbuka dan mengkritik badan tersebut.

FAM sepatutnya di anggotai oleh orang-orang yang lebih berpengalaman dalam perkara ini, bukan dengan mengambil seorang yang bertali leher, keluaran oxford tetapi tidak pandai menggunakan otak untuk berfikir dan hanya ambil keputusan selepas melihat ianya akan membawa keuntungan sesuatu pihak. Dia ini bukanlah sesiapa pun tetapi hanyalah seseorang yang gilakan jawatan dan kedudukan.

~PeNyOkOnG SeTiA HiJaU KuNiNg ~

0 comments: