About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Bagus...bagus...ini yang kita nak!!!

|

5 December 2008

FA (Football Association) semalam mengumumkan akan mengambil tindakan terhadap individu-individu yang terlibat dalam sorakan provokasi terhadap seorang pemain Muslim Middlesbrough, Ahmed Hossam Mido. Mido 25 tahun, berasal dari Republic Arab Mesir itu dikatakan menerima ejekan berbaur keagamaan ketika memanaskan badan untuk turun sebagai pemain gantian dalam perlawanan di antara Midllesbrough dan Newcastle United. Sumber mengatakan bahawa ini adalah kali kedua Mido menerima ejekan bersifat penghinaan agama yang diklasifikasikan sebagai "berbaur perkauman". Walau bagaimanapun, kejadian yang menimpa pemain ini pada tahun lepas tidak mendapat respon yang positif dari pihak FA.

Presiden Gerakan Anti-Racism yang sedang berusaha berkempen dengan membawa moto "Kick It Out" dilaporkan mahu pihak FA mengambil tindakan yang keras dengan segera selepas apa yang berlaku ke atas pemain tersebut. Sambil menyifatkan bahawa tindakan itu adalah tidak patut, FA dikatakan telah mengenal pasti individu-individu tersebut, dan berjanji akan mengambil tindakan yang tegas dan setimpal dalam usaha memastikan perkara yang sama tidak berulang lagi.

Mido dipetik sebagai berkata ;

" Saya meminta pihak FA mengambil tindakan serius dan tegas untuk menghentikan perbuatan sedemikian. Sorakan ejekan itu bukan ditujukan ke atas saya secara peribadi, tetapi ianya adalah terhadap Agama Islam ".

Setakat ini, Kelab Newcastle United dikatakan sedia untuk bekerjasama dalam membasmi perbuatan-perbuatan yang boleh menjatuhkan imej para pemain melalui apa jua sentimen, baik dari perkauman atau keagamaan atau yang sewaktu dengannya.

Walau apapun yang tersurat dan tersirat di dalam hal ini, sebagai Umat Islam, sudah semestinya kita mengalu-alukan tindakan-tindakan positif yang wajib diambil dalam memastikan agama kita terus dipelihara dan terpelihara. Tindakan ini juga seharusnya dicontohi oleh mana-mana organisasi di dunia ini dalam memastikan keamanan dan kesejahteraan terus wujud.



Tindakan Mido yang mungkin akan mengancam polulariti beliau di Eropah, haruslah dicontohi oleh setiap pemain Muslim yang lain. Dunia sukan hari ini, bola sepak khususnya, perlu menerima hakikat dan mengakui bahawasanya bilangan dan peranan yang dimainkan oleh pemain yang beragama Islam yang juga merupakan aset penting kepada kelab-kelab besar dunia adalah cukup besar. Mungkin dengan pengaruh yang dimiliki oleh mereka di dalam bidang sukan yang paling popular ini, dapat meyakinkan kepada dunia yang selama ini memandang negatif terhadap Islam, bahawa Islam adalah agama yang menitikberatkan keamanan dan kesejahteraan. Islam menolak segala jenis tindakan yang tidak berperikemanusiaan yang boleh menjatuhkan maruah sesuatu bangsa itu.

Sebagaimana penganut agama lain yang mahukan kebebasan untuk mengamalkan budaya dan amalan agama mereka, Umat Islam juga menuntut perkara yang serupa tanpa ada perbezaan dan batasan atau sekatan yang dikenakan terhadap mereka.

P/S: Sabda Nabi Muhammad S.A.W : " Kita adalah kaum yang dimuliakan oleh Allah dengan Agama Islam ".

0 comments: