About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

APA YANG MEREKA MAHUKAN???

|

24 March 2008

Keratan-Keratan akhbar Berita Harian


Sejak kekalahan skuad kenari kedah darul aman minggu lalu kepada salah sebuah kelab dari negara seberang iaitu singapura, ramai yang tampil membuat kenyataan yang keterlaluan. Kekalahan 5-1 kepada kelab seberang itu tampak seolah-olah telah menjatuhkan maruah negara sekaligus mencalarkan imej PERSATUAN BOLA SEPAK MALAYSIA yang memang telah lama tercalar.

Apakah yang sebenarnya mereka mahu? Apa yang sebenarnya mereka cuba nyatakan?Apa sebenarnya yang mereka cuba syorkan?Adakah mereka mahukan kelab tertentu mewakili kelab-kelab yang ada di malaysia ini walaupun telah teserlah akan ketidak layakan mereka untuk mengharunginya?

Setiap pasukan yang mewakili malaysia dalam Piala Asia telah mengharungi cabaran liga masing-masing.Seperti kelab-kelab di Eropah, setiap pasukan yang berjaya menduduki 4 tangga teratas liga akan dipilih untuk mewakili Liga masing-masing. Mereka telah berhempas-pulas untuk melayakkan diri mereka (walaupun mereka tidak mempunyai pengaruh yang besar dan hebat ) ke Kejohanan yang paling berprestij iaitu Liga Juara-Juara Eropah.

Tidak timbul pula soalan apakah mereka benar-benar layak untuk mewakili liga mereka? atau apakah mereka telah sama taraf dengan kelab-kelab lain? As Roma contohnya, pernah diaibkan oleh pasukan Man. Utd. 7-1 ketika bertandang ke sana. Tidak ada pula pihak yang cuba mempertikaikan kekredibilitian mereka sebagai wakil kelab ITALI.Tapi berlainan dengan malaysia, ketika mana ada pasukan yang cuba mencipta nama, tetapi kerana kekalahan yang menimpa, kritikan pula yang diberikan seolah-olah mereka benar-benar tidak layak atau tidak setaraf sekaligus kononnya mencacatkan usaha pembentukan skuad terhandal kebangsaan untuk mewakili negara. APA NI?

Biarlah mereka membawa hala-tuju mereka sendiri. Usah patahkan semangat mereka untuk terus berjuang dalam mengharumkan nama negara sekaligus dapat merasa dan mengutip pengalaman bermain dengan kelab luar negara.

Takkanlah kita perlu tumpu kepada satu kelab sahaja, walaupun kelab itu gagal melayakkan diri mereka secara sah, tapi oleh kerana gara-gara pengaruh yang kuat, mereka tetap dipilih? Ini tidak adil. Setiap pasukan telah berusaha dengan bersungguh-sungguh. Kalah menang adalah adat berlawan. Kemenangan akan terhasil dari setiap pasukan yan bermain bersungguh-sungguh, bukannya dari pasukan yang mempunyai pengaruh yang hebat. Kelab yang mempunyai pengaruh yang besar dan hebat malah di antara kelab-kelab terkaya di dunia Real Madrid tidak pula pernah meminta pihak FIFA agar mereka tetap disenaraikan sebagai pasukan yang layak bertanding walaupun mereka telah kalah di pusingan kedua.

"You can be a good person, but a good person come from everywhere"

Tak payahlah mengeluarkan kenyataan yang bukan-bukan.Usahlah menjadi punca dan sebab sesuatu pasukan itu patah semangat gara-gara kerana kenyataan berat sebelah itu.

Kita harus menghadapi kenyataan. Kalau tidak layak, katakan tidak layak, berusaha lagi, kalau ada rezeki, mana tau kita pula yang diberi peluang untuk mencubanya. Cubalah belajar menghadapi kenyataan walaupun ianya pahit.



Macam la depa best sangat, kalau mereka benar-benar berani mempertikaikan kelayakan pasukan-pasukan yang mewakili negara, nah, cubalah buat satu perubahan kepada skuad negara. Jangan hanya pandai bercakap, menkritik tidak tahu punca.Sifat inilah sebenarnya yang memcacatkan usaha pembentukan SKUAD TERHANDAL NEGARA.

Ayuh, buktikan dahulu yang anda benar-benar Profesional.

0 comments: