About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Ghairah barangan alternatif...

|

18 May 2008


Assalamualaikum...

Sebelum aku berjaya melepakkan diri kat CC nie, aku sebenaqnya nak sangat tulih tentang Rokok dan kesannya pada kesihatan diri...Banyak dah aku tengok mem
ber-member aku menghisap rokok tanpa memikirkan kesan dia kat kesihatan depa,tambahan pulak sekarang nih ada pulak yang siap beli shisha letak kat rumah buat isi hobi masa lapang dengan dok isap benda tue...

Tapi, bila teringatkan kisah yang berlaku kat sebuah pasaraya yang memang femes habih kat tanta ni, terus aku tangguhkan dulu niat aku untuk menulis tentang rokok (walau bagaimanapun, aku akan tetap menulis jugak tentang benda tu
), sebaliknya aku bercadang nak menulis tentang keghairahan member aku dalam usaha memboikot barangan keluaran musuh Islam hingga dia tak sedar beberapa perkara yang membuatkan aku ketawa besar.

Tadi, lepas balik ja balik dari peksa,aku terus ajak member aku pi pekan,memandangkan barangan dapur dah tak berapa nak ada,kebetulan beras yang beli haghitu habih terus,tadak tinggai sedikit pun;

" Weih bro, jom kita pi pekan cari barang dapuq sikit,apa pun tadak dah ang tau dak,nak makan apa pun tak buleh nih"

" Ok laa...lepas lohoq sat lagi kita pi terus "

Sampai kat pekan kami terus cari barangan dapur.Hampir setengah jam jugak kami melepak kat bahagian barangan dapur kerana dok pilih beras yang murah harga dia.Hari tu,ahli bait aku sorang tu kata,kat pasaraya tu ada beras murah,dia suggest kami pi beli kat situ,sebabnya kat pasar mahai sikit dari kat pasaraya tue.Pusing pi pusing mai cari beras yang dia kata murah tue,memang tak membuahkan hasih,merabihkan masa kami ada la.Agaknya harga beras naik mendadak kot. Ya la,satu dunia ada krisis kenaikan harga,mana tak barang naik.Lepas seminggu naik,lepas seminggu naik,atau pun kami yang terlewat dek kerana sibuk mentelaah kitab kuliah nak imtihan,habih beras tu orang lain angkut. Jadinya, beras yang murah tue pun dah habih,yang tinggalnya beras yang mahai. Alang-alang sampai,harga beras pun tak beza sangat pun dari tempat biasa,kami buat keputusan angkut jugak.Dari tadak apa,baik bagi ada sikit,janji kami seahli bait tak lapar.

Habih pusing pi pusing mai kat barangan dapur tu,sampailah kami kat sudut barangan peralatan bilik air. Kat sini la terjadinya peristiwa yang agak lucu bagi aku. Kerana semangat dan keghairahan dia nak memboikot barangan musuh Allah dia tak pikiaq panjang. Main sauk ja...bukan aku tak sokong untuk memboitkot barangan puak-puak tue,bahkan kalau sesiapa dah datang bertamu kat blog aku nih,mesti dia perasan yang aku pernah tulih tentang pandangan aku mengenai blog ni.Memang aku sokong sangat la cerita dia,tapi....

"Weih...tunggu sat...biliq ayaq kita ubat gigi dah nak abih dah kan. Aku syorkan kita beli satu laa...senang...tak payah nak mai dua tiga kali".

"Ermmm...ikut hang la...amik la mana-mana pun".

Dalam dia tengah dok pilih-pilih tue, aku dok perasan, pasaipa dia nih tak amik ja ubat gigi yang ada kat depan dia tue"

"Weih...ang buat apa lama sangat tue?Cepat sikit,orang ramai nih...dah la arab style beli barang angkut selori,jenuh nak menunggu depa pulak satlagik...sauk ja la ubat gigi kat depan tue.Mahai takpa,sat lagik balik kita claim duit umah.Pakai jemaah,bawak kuaq duit pun secara jamaah la..."

"Sat la...ang ni tak sabaq la...la bukan masalah mahai,masalah dia ubat gigi semua tue "MUQATA'AH" (boycott)...mana buleh sebarang ja...nak kena pilih la nih,kalau ada alternatif lain pasaipa kita dok pi tolong beli barangan musuh-musuh kita?Lepaih tu depa lagu dok pi buat tembak sedara sesama islam kita...sensitif la sikit isu-isu macam nih...tak buleh tolong banyak pun...sikit pun jadi laa...lagipun bukannya takleh hidup pun kalau tak pakai barangan depa nih..!!!"

Perghhh...mak aii!!!bagai halilintar menusuk kalbu...rasa malu gila pun ada...Walaupun orang sekeliling tak paham apa yang dia kata kat aku tue,tapi aku tetap rasa berbangga mempunyai seorang sahabat yang begitu sensitif sungguh dengan isu penindasan sedara muslim yang lain. Aku pun terima ja la apa yang dia kata tue.Dalam hati aku bersyukur dapat teman macam ni punya baguih.

Lepas habis kira-kira 10 minit pilih ubat gigi saja,dapat jugak dia melampiaskan niat yang murni dia tue kat satu barang yang kalau tengok dari air muka dia,memang dia puas hati kerana dapat membeli barang yang bukan dari musuh-musuh tue.

"Nin dia...aku jumpa dah...bukan tadak...tapi saja takmau nak cari...malaih sangat...tak payah pun nak tolong sedara kita kan..."

"Ho la...ho la...betoi la apa yang hang kata tue..."

Selesai ja acara shopping pakai duit rumah,kami terus menuju kemeja juruwang,dan seperti yang aku agak,arab penuh dok beratur bagi yang besa dok beratur,bagi yang tak besa dok beratur,macam biasa...dia men bedai ja...ada owang ka, tadak owang ka...janji aku sudah dulu...

"Cukup dah ka barang kita ni bro?"

"InsyAllah,cukup dah kot..."

"Weih,hang beli ubat gigi tadi jenama apa? Mai nak tengok sat..."

"Ada tu kat celah-celah beras tue,hang amik la tengok...tak rosak aih gigi hang..."

Aku pun dengan perasan yang membuak-buak ingin sangat nak tau jenama apa, geledah la cari ubat gigi tue,jumpa la 3 buat kotak yang dibalut sekali..."Mak aiii...saving betoi hang nih,beli 2 percuma satu..fuiiyyooo..."

"Ha la...zaman inflasi sekarang...kena la berjimat-cermat"

Dalam aku dok belek punya belek ubat gigi tue,terkejut aku baca instruction dia...Mak aiii...!!!

"Wei bro...ang nih reti baca ka dak?...alternatif alternatif jugak bro...tapi agak-agak la nak amik barang pun,ang nak bagi mulut kami berbuih ka apa?"

"Awatnya...?"

"Tengok sendiri la bro...len kali jangan la ghairah sangat,sampai nak baca pun tak mau dah..."

"SHHHAVIIIIING CREAM.....arrrgghhh tidakkkk...!!!weih bro aku mintak maaf la bro...aku tak baca tadi...aku men angkut ja...aku tengok kotak dah semacam kotak ubat gigi...jenama pulak tadak dalam list "Barangan Muqata'ah" yang aku baca haghitu...murah pulak tue...aku sauk la...sorry bro..aku terlalu semangat sangat tadi...hehehehehe...."

Hishh...macam tu la punya ghairah boikot member aku sorang nih...sampaikan ubat gigi pun dia tak sempat nak cam dah...nasib baik sedaq sebelum beli bayaq dah...kalau tak sedaq sampai kat rumah,pastu pakai wat tak heran ja...sure ada ahli bait kami yang akan menjerit meminta pertolongan kat dalam bilik air tue...

Dalam isu pemboikoitan ni,kita kena ambil kira jugak beberapa perkara penting,bukan kita main sebat ja...Mengkata barangan tu tak termaktub dalam mana-mana list barangan yang perlu diboikot,kita terus consider dia sebagai barangan alternatif.Tak jugak. Berapa banyak barangan yang dikeluarkan dan dihasilkan oleh musuh-musuh kita setiap hari?Tak terkira bro...boleh jadi list yang kita baca tue, dikeluarkan sebelum puak-puak tu menghasilkan produk barangan mereka...Boleh jadi,lepas menyedari yang barangan mereka makin hari makin kurang penjualannya,gara-gara disebabkan kena boikot,mereka menggunakan cara halus untuk terus memastikan barangan mereka menjadi laku,boleh saja mereka menukar jenama,memakai nama ala-ala mirip bunyi arab-arab sikit...lepas tue mereka pasarkan kat seluruh dunia...Macam-macam la...

Jadinya aku nak mengesyorkan,supaya lepas nih kita jangan saja baca barangan yang perlu diboikot,jangan lupa juga untuk hafal dan selidik latar belakang jenama barangan-barangan alternatif yang disediakan,takut-takut nanti kita beli barangan yang kita sangka bukan keluaran depa,akan tetapi sebaliknya barangan tue barangan depa jugak,cuma jenama ja len.

Dan untuk member aku sorang tu,kalau dia baca blog aku tulih nih...aku harap lepas nih dia baca la elok-elok kegunaan barang itu...takut esok nak beli barang len,terbeli benda len dek kerana ghairah dengan jenama barang boikot,naya kawan-kawan serumah...huhuhuhu...

Selamat...

1 comments:

Hafizi said...

Hilang stress study aku sat baca artikel hang ni min...

lepas ni.. berus gigi pakai buih shave laa ek...

MANTAPP!!!!!