About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Pindah...

|

18 December 2010

Sejuk nak mampuih. Tak muhung hangpa aih. Kalau aku kata sejuk ni lain daripada yang lain, nampak macam aku bohong sangat. Tapi serius, memang sejuk sungguh! Tak tau nak bagitau macam mana. Sakhanah pula tak pernah wujud dalam rumah ini!

Minggu depan aku nak kena pindah. Pindah keluar dari rumah lama ini. " Kenangan manis kau dan aku " akan aku abadikan selamanya. Semua ini gara-gara Moma (tuan bangunan merangkap tuan rumah) yang tidak mahu bertolak ansur lansung dalam perbincangan mengenai sewa rumah. Bayangkan, kenaikan yang perlu kami tanggung pada setiap setiap tahun mencecah LE100. 3 tahun menyewa, ini bermakna hampir LE300 kenaikan itu berlansung. Aku pasti, jumlah kenaikan ini adalah jumlah yang terlalu tinggi bagi mereka yang menyewa rumah.

Tapi, yang paling syok, bila kami bagitau kat dia, kami nak pindah, tanpa teragak-agak dan berasa geli-geleman, dia menurunkan kadar sewa rumah kepada LE300 sebulan. Separuh harga dipotong demi memastikan kami terus tinggal menyewa di rumah dia. Tapi, semua tahu akan perangai mujamalah ini, semuanya semata-mata politik busuk. Semuanya mainan semata-mata untuk mengaburi mata kami yang cerah lagi terang-benderang. Semua pelajar sedia maklum akan perangai mereka ini bila mereka bersungguh-sungguh untuk mendapatkan sesuatu. Manis mulut dari gula yang ada melekat pada kek coklat manis. Manis mulut dari kadar gula yang berada dalam sebatang tebu yang besar. Maaf, kami tidak akan termakan dengan pujuk rayu yang sedemikian. Semuanya telah terlambat wahai Moma. Kami tidak akan berganjak dari keputusan yang telah kami buat. Lagipun kami dah bayar pun deposit untuk rumah baru! Selamat tinggal Imarah Ummu Hannan!

Itu semua di Tanta.

Di Kaherah, aku juga berhadapan situasi yang agak sama. Dengan penetapan undang-undang baru yang menghalang mana-mana pelajar yang belajar di luar Kaherah (seperti aku) untuk terus menyewa di DMAK, aktiviti yang aku rancangkan sewaktu berada di tanahair untuk mengisi kekosongan masa, berada dalam keadaan tidak menentu. Namun, rayuan demi rayuan aku buat demi memastikan rancangan aktiviti aku berjalan seperti yang telah diaturkan.

Ada berita katanya salji akan turun di beberapa tempat di Mesir. Menurut berita yang aku baca, salji pernah turun menimpa bumi Anbiya' ini pada sekitar tahun 80an. Mungkin aku belum lahir atau masih kecil. Tunggu punya tunggu, seketul pun tak turun. Aku rasa berita itu saja buat gimik atau sengaja diada-adakan. Maklumlah, kebanyakkan media sekarang semuanya gilakan publisiti. Benda yang tak terjangkau akal sekalipun, jika ianya dapat mempengaruhi populariti mereka, pasti ianya akan disiar dan disebarkan.

Sebelum aku terlupa, aku ingin mengucapkan Alfu Mabruk kepada mahasiswa-mahasiswa Mesir, Al-Azhar khususnya, yang telah berjaya menamatkan pengajian mereka. Seronok aku tengok riak wajah ahli bait aku sorang ini setelah menerima keputusan peperiksaan yang mengesahkan bahawa dia layak untuk pulang ke tanahair sebagai seorang graduan Al-azhar. Kepada dia dan semua yang berjaya, aku doakan yang terbaik untuk kalian.

Kalian pada sudut pandangan mata masyarakat adalah umpama untaian kurma-kurma yang masak ranum seterusnya dipetik dan dipaketkan dalam bungkusan berjenama Yusof Tayyib yang sedang laku dan ada harga di pasaran. Jangan lupa kami dalam doa kalian.

Sekian.

P / S : masih mengharap salji akan turun........

3 comments:

AUTHOR KINANAH said...

salam..ang nk pindah mn min? area makrod ka?
amirul da abis belajaq? xmai dah?

[ "masih mengharap salji akan turun",confuse :p sedangkan empunya diri xtahan sejuk,masakan salji dipinta turun..hihi :) ]

Noramin Nordin said...

aku nak pindah cyberbay jugak...akhir kahrobak...masuk dalam lagi dari umah wan al-hafiz...ada masa kosong mai la ziarah...

amirul tak mai dah kot...tak tau la dia abis ka dak...tapi dengaq cerita memang dia tak mau mai dah...al-maklumla, orang menikah...banyak karenah...hehe

enta bila lagi us syau...??buleh dah tue...

aku bukan pa...teringin nak rasa suasana turun salji ni lama dah...tapi...apakan daya...nak pi jalan negara orang ada salji, tak berapa nak ada...jadi terus mengharap saja laa...hehe!

Akumeer said...

..amin tolong jawab, bagus!!

ini amirul yang jawab pula:

Aku bukan x mau mai daa..macam amin cakap, org menikah ni byk kerenah..dengan keje lagi tuh..fulus plak dah hancus..tapi aku tengah dok apply UIAM, katanya macam boleh wat kat situ..aku try ja dulu!!

k, doakan aku n aku doakan hampa berjaya Insya'Allah..Insya'Allah..Insya'Allah..you find the way..(Maher Zain)