About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Rumaja...

|

25 May 2009

( Remaja adalah waktu yang menunjukkan tempoh kekuatan dan semangat yang kuat kerana ia adalah pertengahan umur, dan pertengahan setiap perkara adalah yang paling terbaik. Ketika mana matahari berada di tengah langit pada waktu tengahari, cahayanya bertambah kuat dan lebih panas. Jadi, waktu remaja ini adalah tempoh kekuatan dan semangat dalam umur manusia, dan dari sinilah pentingnya untuk mengambil berat terhadap tempoh tersebut.

Tempoh ini merupakan satu tempoh atau marhalah untuk memberi, berusaha dan mampu untuk menanggung segala ujian dan cabaran. Oleh yang demikian, para pendakwah dan pelindung risalah-risalah Allah adalah para remaja. ) - Dr Yusuf El-Qardhawi

Pasaipa Remaja?

Peringkat Remaja adalah merupakan peringkat yang paling berkesan dalam membentuk keperibadian dan akhlak seseorang Muslim. Peringkat ini juga merupakan peringkat yang paling kritikal. Hal ini kerana, ketika peringkat itu, diri mereka terlalu mudah dikuasi oleh hawa nafsu ditambah pula dengan banyaknya hasutan-hasutan jahat yang membawa mereka ke lembah maksiat. Tanpa pertimbangan yang benar-benar kuat dan utuh, amat mudah sekali untuk mereka terjatuh di dalam kesesatan lantas mengundang kemurkaan Allah s.w.t.

So what!?

Dengan kekuatan yang dimiliki dari segi zahir dan batin, para remaja seharusnya berjuang melawan kehendak hawa nafsu mereka dengan menjadikan agama sebagai asas pegangan.

Remaja yang berjaya mengharungi ujian dan cabaran selama keberlangsungan peringkat ini, adalah merupakan remaja yang benar-benar bertaqwa kepada Allah s.w.t.

Tanggapan bahawa umur masih muda dan masih banyak yang perlu di"enjoy" selain kesempatan yang masih luas untuk bertaubat adalah satu persepsi yang perlu dibuang. Hal sedemikian adalah merupakan sebab kepada kelalaian mereka seterusnya menjadikan mereka lupa tentang tanggungjawab yang digalasi di atas pundak bahu mereka.

Ada aku kessah?!

Remaja merupakan generasi tunjang kekuatan dan paksi kepada masa depan sebuah masyarakat. Kehebatan sesebuah masyarakat amatlah bergantung kepada keadaan remaja. Apabila remaja menjadi menjadi hebat dan kuat, maka begitulah keadaan sesebuah masyarakat. Tetapi apabila rosaknya remaja, maka begitu jugalah yang menimpa sesebuah masyarakat khususnya dan Ummat Islam seluruhnya.

( baligh ~ 30 = Remaja | 30 ~ 40 = Pemuda | 40 ~ ke atas = Tua [veteran] )

P/S: Oh, rumaja tanahairku!

3 comments:

amu mejie said...

gila-gila remaja xpa..jgn remaja gila sudah..he~ mantep... study hangit pa...rehat sama..satgi remaja xdak kedrat lak..he~

Ameen said...

Herm..betoi jugak noo...
study tak tera mana pun...
tenaga remaja hat dok ada nih banyak habih kat main ja...
Ngarut banyak dah..
Hadoi laa...

pakndak said...

30- 40 doktor, 40 keatas, sheikh.