About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Buka Ruangan Komentar!

|

17 April 2009

Bagi seorang blogger, tiada apa yang lebih memuaskan hati, hanyalah apabila dapat menulis serta mampu meng'update'kan blog dari semasa ke semasa. Apatah lagi, sewaktu mengisi ruangan 'new post' itu, idea datang menjenguk mencurah-curah dan sesuai pula pada masanya. Sudah tentu ianya akan menambahkan lagi keghairahan untuk mengarang.

Tambahan pula, cara dan gaya olahan ayat tulisan memang tip-top, sehingga dapat menimbulkan rasa semangat para pengunjung alam maya yang terkadang itu hanya singgah sebentar sekadar untuk tumpang bertenggek. Fenomena sedemikian sudah pastinya akan menjadikan mereka lebih berasa tertarik, lantas mengabadikan blog itu sebagai tempat persinggahan yang lazim dek kerana terpikat akan keindahan blog dan susunan bait-bait olahan ayat yang termaktub di dalamnya.

Bagi sesetengah blogger pula, tidak cukup dengan itu sahaja. Ada yang cenderung menghias blog dengan pelbagai design grafik dan aksesori tambahan yang menarik dan berguna. Mereka merasakan hal sedemikian lebih mampu dan berkesan untuk menarik perhatian, menawan kalbu dan menambat hati para pengunjung. Namun kesemuanya itu tadi, seolah tidak bermakna jikalau mereka tidak pandai dan gagal memanfaatkan blog mereka seadanya.

Suatu perkara yang tidak boleh dipandang ringan oleh mat-mat blogger, yang gemar menulis dan mengulas tentang seuatu isu serta kerap kali menampilkan sesuatu pendapat dan pandangan, adalah menjadi satu kemestian bagi mereka membuka dan memberi ruang untuk para pengunjung meninggalkan komentar.

Samada komentar yang ditinggalkan itu berbentuk pertanyaan atau nasihat atau pandangan atau kritikan, ianya seakan menjadi satu tanda, bahawa post-entry kita itu ada nilainya tersendiri dan benar-benar menarik perhatian mereka, sehingga membuatkan mereka gatal tangan untuk meniggalkan kesan di situ. Keengganan berbuat demikian adalah menjadi satu faktor para blogger boleh dilabelkan sebagai seorang yang syok sendiri (SS).

Memang bukan semua orang suka hasil karyanya itu dikomen. Namun komentar yang dilemparkan dan ditujukan itu memberi maksud yang cukup mendalam untuk menilai sejauh mana tahap penulisan dan keberkesanannya dari sudut pandangan orang lain.

Satu hakikat yang perlu difahami, memberi komentar tidak hanya ketika seseorang melakukan kesalahan, namun juga ketika melakukan perkara yang baik dan betul. Jadi tidak salahnya kita membuka dan memberi ruang untuk dikomen.

Komentar berbau kritikan yang dilemparkan, boleh dijadikan sebagai cabaran buat para blogger, dan jika tidak benar sekalipun, buktikan kepada semua pihak akan kebenarannya daripada kita menyekat dan menghalang sekaligus menggambarkan bahawa kita adalah seorang yang tidak boleh dikritik. Sikap sebegini juga seolah-olah mengatakan bahawa pandangan dan buah fikiran kita adalah benar dan harus diterima oleh semua pihak. Dari mana kita belajar teori itu?

Ruangan komentar yang dibuka adalah mencerminkan bahawa kita mempunyai prinsip-prinsip yang jelas. Kebersediaan kita untuk diritik juga memberi makna bahawa kita benar-benar ikhlas dan yakin dengan setiap apa yang kita tampilkan dari buah fikiran dan pandangan kita. Ia juga menggambarkan bahawa kita mengamalkan sikap keterbukaan dan tidak takut untuk ditegur sekiranya kita tersalah.

Dengan mengamalkan sikap sedemikian, akan suburlah budaya berkongsi pendapat dan bertukar-tukar pandangan yang sudah tentunya akan membuahkan hasil perpaduan dan kesatuan yang kukuh lagi stabil. Juga, kita dapat mengkaji kelemahan dan melihat sejauh mana penerimaan para penjelajah alam maya ini terhadap apa yang cuba kita tampilkan melalui hasil tulisan kita.

Sikap blogger yang menyekat dan menghalang, tidak membuka ruang untuk dikomen hanya akan mengundang kebencian para pengunjung. Mereka hanya dapat membaca dan melihat tulisan kita tanpa kita mengetahui, adakah mereka bersetuju dengan apa yang kita lontarkan atau sebaliknya?

" Keredhaan seluruh manusia adalah suatu perkara yang tidak akan pernah dinikmati "~Hikam wa Amsal
Ada pula sikap sesetengah blogger, yang hanya meng'accept' atau meng'approve' komen-komen yang sealiran dengannya yang menyokong dan bersetuju dengan pandangan dia sahaja. Sikap sebegini hanyalah sikap orang yang mementingkan diri sendiri, takut menghadapi kenyataan dan mencerminkan bahawa dia tidak mempunyai prinsip-prinsip yang jelas dan teguh. Dia juga merupakan seorang yang tidak jujur dan ikhlas dalam menampilkan hasil buah fikiran dan pandangannya. Tindakannya itu menampakkan hilangnya kekuatan daya intelek dan professional. Adalah lebih baik baginya untuk duduk diam-diam!

Bagi aku yang masih baru dalam alam maya ini, aku lebih cenderung untuk membaca hasil penulisan seseorang serta cuba memahami tulisannya itu. Aku tidak pandai menulis dan mengolah ayat berirama untuk menarik perhatian orang yang membaca. Kebanyakkan hasil tulisan aku, adalah cedukan dari beberapa artikel yang aku rasa boleh dijadikan panduan. Selagi aku mampu untuk mengolah ayat sendiri untuk mengelakkan dari berlakunya kes 'copy' dan 'paste', selagi itu akan terus menulis mengikut selera kehendak nafsu buas aku. Perlu dimaklumkan, (supaya tidak berlaku kekeliruan) sememangnya blog aku adalah untuk tatapan peribadi. Aku tidak pernah menjemput sesiapapun secara rasmi untuk datang menatap blog aku yang serba kekurangan ini.

Jadilah blogger yang sejati!

P/S: Jangan fikirkan yang sedap saja, kadang-kadang kita kena juga telan yang pahit, sebab kadang-kadang yang pahit itu ubat, sedang yang sedap itu racun. ~HM Tuah Iskandar al-Haj~

4 comments:

anasxz said...

slm.

ada jenih perangai lagu tu. blog saja nak bagi hangat, pastu tak mau bagi komen atau susah-susahkan orang nak komen.

tapi tu lah, nak kira ngan paklong tu, banyak masa la nak guna, la kita tulih hantam balik la senang sikit. cuma tak kena atas batas hidung dia la sebab tak letak nama apa-apa.

tak pa lah.. hat tu baguih. sekurang-kurangnya blog ni bukan untuk ss saja, untuk SO sama.

dia pikiaq dia rasa dia SS kot, sebab tu dia wat cam tu.

pakndak said...

mak ai ayat, perghh!!! aku komen org slalu harapkan org komen balik, hehe. syok o tgok ada komen banyak,hehe

Ameen said...

tu sapal...
benaqnya aku pun lebey kurang ja..
tapi, paling aku bengang, yang jenis tak mau bagi oghang komen ni...
aku rasa macam nak hentak pala dia...
huhuhuhuhu...

amu mejie said...

nak komen jugak la cmni..kdg bengkak gak min..kita dok taram nk komen..tgk2 xleh..shoutbox pon tarak...he..komen...komen..komen...hehe...