About This Blog

“Maecen tempu tel lus egetof condimentum rhoncus se quam semper libero”
by Namquam Adipiscing
Delete this widget from your Dashboard and add your own words. This is just an example!

Alahai Azhari...

|

12 March 2008

Kesempatan membaca sebuah blog yang di tulis oleh seorang rakan azhari, meninggalkan seribu satu persoalan dalam benak fikiran aku. Aku cuba mencari "kerelevan" hasil tulisan dia. Tapi tak jumpa pun. Dalam sangkaan aku, kalau dah bergelar azhari mesti boleh berfikir sedalam-dalamnya sebelum membuat sesuatu keputusan yang mana baik yang mana buruk. Al-azhar tidak pernah mengajarkan para penuntut untuk membuat keputusan tanpa berfikir, menyelidik, menyingkap seribu satu alasan yang terkandung dalam sesuatu perkara sebelum ianya menjadi wadah perjuangan hidup.

Memang tak pelik kalau seseorang yang berilmu (macam penulis blog tu la) petah bercakap, ayat tersusun rapi, ketika berhujah boleh katakan yang dia nih dah baca segala jenis buku, dan tak silap la kalau aku katakan yang dia nih seolah-olah dah habis banyak masa dia dalam mengkaji segala masalah yang ada kat dunia nih,(hehe) tiba-tiba saja tidak pandai nak membezakan yang mana sepatutnya menjadi pegangan hidup dan yang mana yang harus ditentang dan dihapuskan. Tapi itulah yang terjadi kepada penulis blog tersebut.

Aku sempat bertanyakan kepada member aku mengenai pendapatnya berhubung dengan penulis blog nih.

"Ang kata tadak Azhari yang sokong BN? tu ada sorang?"

"Dia tu otak tak center."

"Mana bleh kata camtue, dia dah ada ijazah, penah jadi pengerusi Kelab Islam Hadhari kat sini, balik mesia dapat tawaran sambung master kat sini, takkan otak tak center?"

"Ala, ang nak bela dia pasaipa."

"Aku bukan bela, tapi saja tanya pendapat ang."

"Kalau otak dia center, mesti dia takkan sokong pemerintah yang buat kezaliman, membiarkan maksiat berleluasa, mencegah maksiat macam melepaskan batuk di tepi tangga, itu namanya bersekongkol, bersubahat hang tau dak."

"Habih tu kita nak buat apa kat dia? Dia kata dia cintakan kan BN atas alasan yang betul. Takkan hangpa tak pernah nasihat dia kot?"

"Dia tu tak makan saman, kami nih berbuih mulut dah bagitau kat dia, tapi dia buat bodoh, dia lebih suka hidup dengan perjuangan palsu tue. Haghap-haghap Allah bagi Hidayah cepat la kat dia tu."

"Amin."

Jawapan tue membuatkan perbincangan aku ngan member aku berakhir.

Aku seterusnya teringat kata-kata tok guru Nik Aziz, "Kita tak sokong UMNO/BN bukan sebab kerana nama dia UMNO/BN, tapi kerana dasar perjuangan mereka tu adalah dasar penjajah dan komunis."

Sabda Nabi Muhammad s.a.w maksudnya : "Islam itu tinggi dan tidak ada apa yang dapat menandinginya".

0 comments: